diumenge, 31 d’octubre del 2010

Avenc de son Pou

Interior de l'avenc
Iniciem l’itinerari a son Torrella, magnífica possessió amb una gran façana, clastra i tafona. Poc després girem a l’esquerra deixant el camí d’Alaró a la dreta. Ens endinsem dins la vall de Coanegra per camí asfaltat passant per les cases de son Berenguer, son Güia i poc minuts després la barrera de les cases de son Oliver (waypoint 01). El camí, ara de carro, segueix per la vorera del torrent i la sèquia de Coanegra fins trobar-nos de front les cases de son Roig (waypoint 02). Seguim el camí i trobem una barrera metàl·lica, can Morei i son Pou (waypoint 03). Abans d’arribar-hi, agafem un tirany que puja a la dreta vorejant el casal per retornar al camí ample. Després de caminar uns metres passem una altre barrera situada davall d’una gran balma i aquí hi trobem l’ullal de la font (qanat) sèquia subterrània d’època musulmana. Més endavant passem per un forn de calç i a partir d’aquí el camí de carro es converteix en un camí de muntanya que s’enfila fent ziga-zaga direcció a Orient. Seguim el camí trobem a la nostra dreta la desviació a l’avenc de son Pou (waypoint 04) i després de 15 a 20 minuts de forta pujada arribem a l’esplanada on es troba la galeria d’accés al seu interior (waypoint 05).
Aquest túnel es va excavar fa anys per treure els excrements de colom per utilitzar-los com a adob.
Després de visitar l’avenc retornem pel mateix camí.
Ruta lineal (anada i tornada pel mateix camí) amb 445 metres de pujada acumulada i 11,5 km de recorregut.
Excursió realitzada el dia 17 d'octubre de 2010
Una variant és iniciar l’excursió a la barrera situada abans d’arribar a les cases de son Oliver (waypoint 01) (si s’arriba prest es pot deixar el cotxe) i pujar pel Comellar dels Bous. Un cop arribem a la cruïlla del camí a l’avenc, la deixem fer i seguim pel camí en direcció a Orient. Deu minuts més amunt, el camí dibuixa un revolt a l’esquerra. En aquest punt, senyalitzat amb dos rètols de fusta (waypoint 03), abandonem el camí desviant-nos pel tirany de l’esquerra el qual ascendeix pel Comellar dels Bous. Després de 15 minuts de pujada suau, trobem a ma dreta un rotlle de sitja molt amagat pel càrritx i la vegetació (waypoint 04). Aquí deixem el camí per agafar-ne un de confós i poc transitat que ens condueix al camí de la ruta normal a l’avenc (waypoint 05). Amb uns minuts més arribem a l’esplanada de l’entrada a l’avenc de son Pou (waypoint 06). El descens el realitzem pel camí habitual d’accés a aquesta bonica i espectacular cavitat.
Ruta semi circular amb 356 metres de pujada acumulada i 9 km de recorregut.
Excursió realitzada el dia 08 d'octubre de 2011.