dimarts, 3 de gener del 2012

El puig des Castellot i el puig de ses Covasses

Puig des Castellot de 694 m
Iniciem aquest itinerari a l’aparcament del refugi de son Amer (wp 01) on podem deixar el cotxe sense cap dificultat.
Agafem el camí del GR 221 (NW) que du al refugi i, al cap de 2 minuts, l’abandonem per girar a l’esquerra i enllaçar amb el GR 222 que, amb uns vint munts, ens du al coll de sa Batalla (wp 02), passant primer per la urbanització des Guix.
Ara deixem el GR i prosseguim, cap a llevant, pel camí de carro situat a la dreta del restaurant.
Creuem una barrera i, al cap de set minuts, trobem un trencall (wp 03) per on continuem pel camí de l’esquerra que puja lleugerament. La pista acaba a l’alçada d’un coll de tords. Avancem recte (E) per un tirany de muntanya, marcat amb fites, que ens du al pas d’en Bartomeu (wp 04), portell obert en una paret seca (15 minuts).
Des del pas d’en Bartomeu seguim avançant cap a la dreta. Cal estar atents i seguir les fites que ens indiquen la direcció a seguir. El sender, de traçat sinuós, recorre una zona carstificada i baixa fins assolir el coll de sa Rota (paret molt derruïda que separa el puig del Castellot a la dreta, del Puig de ses Covasses a l’esquerra).
Tot d’una passat el coll, a ma dreta trobem dues fites (wp 05) que ens indiquen el tirany que puja al primer cim, el del Castellot.
Aquest sender és cobert de càrritx, puja en decisió (SE) i ens mena a la base de la paret del cim. Després el rodeja cap a l'Est (cal seguir les fites i marques de pintura amb força atenció), i per una costeruda canal, arribem a la part alta del puig, aquí pugem lleugerament fins assolir el cim de 694 m (wp 06).
Un cop hem gaudit de les vistes, retrocedim pel mateix camí fins arribar de nou al coll de sa Rota. Des d’aquí es pot visitar la casa de neu des Castellot (wp 07). Per a això hem de desviar-nos momentàniament del camí que baixa a ses cases de ses Figueroles. Seguint una paret seca a la dreta , trobarem el pou de neu a uns sis o set minuts del coll, en un lloc molt humit i ombrívol i a tant sols 592 m damunt el mar.
Un cop visitat el pou de neu, ens dirigim de nou cap al coll, i retrocedim pel mateix camí que havíem vingut durant uns deu minuts aproximadament per tal d’anar a cercar el vessant que puja al puig de ses Covasses (wp 08 fita damunt una gran roca), el nostre següent objectiu.
En aquest punt, deixem el camí i ens enfilem camp a través en direcció Nord i, un poc més amunt, en direcció NW per anar a cercar una paret de partió (la mateixa del pas d’en Bartomeu però més amunt). A partir de la paret, la seguim en direcció NE fins assolir el puig de ses Covasses (wp 10) que es troba a 753 m.
Baixem del cim seguint la direcció NE, si no recordo malament, crec que hi ha fites que ens ajuden a seguir l’itinerari. En deu minuts, des del puig, ens plantem al coll que separa aquest puig amb el puig Ferrer. En aquest coll hi ha un portell sense barrera (wp 11) el creuem i baixem per un camí de ferradura, que dibuixa diversos revolts, per dins un bonic alzinar (NE). Aquest camí arriba al GR 221 (wp 12). Ara torcem a l’esquerra, cap a llebeig, el seguim sense cap dificultat, creuem la carretera de Lluc i, en pocs minuts més, arribem de nou a l’aparcament del refugi de son Amer tancant així una ruta curta i ben agradable de fer.
Ruta circular amb 506 metres de pujada acumulada i 7 km de recorregut. Des del wp 08 (fita) al wp 10 (puig de ses Covases) no hi ha camí ni tampoc fites.
Excursió realitzada el dia 11 de desembre de 2011.