dijous, 1 de març del 2012

Coma dels Cairats – Camí de ses Fontanelles

Refugi dels Cairats
Iniciem aquest itinerari davant les cases de Son Gual al NE del poble de Valldemossa. Després d’un gros garrover, agafem un camí ample i planer a l’esquerra en direcció E. (wp 01) Aquesta pista de terra ens du, tot dret, fins la barrera de Son Moragues. Botem per uns graons de pedra situats a la dreta del portell i entrem de ple a l’alzinar de la coma dels Cairats.
El nostre camí puja ara molt dret, descriu un parell de corbes i passa per la font dels Polls. Continuem l’ascens i, a uns 10 minuts, arribem al refugi dels Cairats (wp 02) (sembla que en el seu origen era el porxo dels nevaters) i un poc més amunt arribem el clot de neu bastant ben conservat.
La pista forestal acaba aquí i comença l’itinerari del camí de l’Arxiduc.
El sender, de poc pendent, està senyalitzat amb fites. A uns 25 minuts del refugi, arribem a una gran fita (wp 03). A la dreta ens duria al puig del Teix, que sembla que no deixem passar. Nosaltres continuem a l’esquerra. Ara el camí puja en ziga-zaga fins a un mirador al peu del puig Gros. Ens trobem al punt més elevat d’aquest itinerari a uns 930 m.
Per iniciar el descens, continuem pel camí de l’Arxiduc i al cap d’uns 30 minuts, arribem a un petit pinar. Ens trobem al Pla des Aritges (wp 04) on hi ha una bifurcació de camins. Nosaltres seguim pel de l’esquerra en direcció SW. Aviat entrem dins un espès i ombrívol alzinar. Més avall passem pel mirador de ses Basses (wp 05) amb fantàstiques vistes de Valldemossa. Ara el camí salva un fort desnivell amb diverses voltes. És conegut aquest indret amb el nom de pas d'en Miquel. Superat el pas, una paret de pedra seca ens acompanya fins assolir el portell que dóna accés al Pla des Pouet (wp 06). La nostra ruta continua per l’esquerra per un camí de carro que baixa en fort pendent, passa per la font de s’Abeurada (a la dreta) i arribar de nou al poble de Valldemossa, tancant així el cercle d’aquest bonic i entretingut itinerari.
Ruta circular amb 651 metres de pujada acumulada i 10 km de recorregut.
Excursió realitzada el dia 28 de gener de 2012. El grup ha estat format per: Fernando, Enric i Josep.