diumenge, 18 de març del 2012

Mola de s’Esclop

Mola de s'Esclop (928 m)
Iniciem l’itinerari en el Mirador d’es Grau (Km 98 de la carretera C-710 entre Estellencs i Andratx) on deixem el cotxe (WP-01). Agafem la carretera en direcció a Estellencs i, a un quilòmetre aproximadament, girem a la dreta pel camí que du a la zona recreativa de Son Fortuny-Ses Serveres. La pujada per aquesta pista presenta un fort desnivell i, a uns deu minuts de la carretera, arribem a una cruïlla de camins. El de l’esquerra va a Ses Serveres i al pas des Cossis. Nosaltres seguim pel de la dreta direcció a la Coma d’en Vidal, finca comprada pel Govern de les Illes Balears l’any 2002 (WP-02). Continuem la pujada i a uns vint minuts de les cases, arribem al coll de la Serra des Pinotells (WP-03). Des d’aquí es pot gaudir de les vistes a la serra des Pinotells, la moleta Rasa i el puig de Galatzó.
Continuem el nostre camí, botem una paret i torcem a la dreta en direcció a les cases de s’Esclop. El corriol puja per dins un pinar i passa per una gran era de batre (WP-04) amb la Penya Blanca o es Castellet a la nostra dreta. Ara enfilem en direcció al cim, que apareix imponent davant nostre. Seguint les fites i superant un pendent molt fort, arribem a la mola d’Esclop de 927 m (WP-05). La vista és esplèndida i recompensa l’esforç realitzat.Uns metres més al sud hi ha les runes de la caseta de n'Aragó (WP-06)
Davallem del puig pel seu vessant Est i per un tram sense camí definit en tendència sempre a la dreta. Seguint les poques fites que hi ha, arribem al coll entre el Castellet i la Mola. En aquest punt, continuem pel camí que hem pujat abans, passem per l’era (WP-04) i retornem al coll de la Serra des Pinotells (WP-03).
Ara, sense botar la paret, descendim per un tirany que discorre pel vessant Est d’aquesta serra en direcció a Gregal. Al cap de poc (10’), on el camí marca unes giragonses (indicador), deixem a la dreta el camí que du a les cases de Galatzó.
Després de quaranta minuts d'avançar per un terreny rocós i amb el càrritx com a vegetació predominant, arribem al principi del pas des Cossis (WP-07). Aquest pas no presenta cap dificultat, és el mateix camí que salva un important desnivell realitzant diverses giragonses. En aquest punt hi ha una cruïlla de camins. Tal com marca l'indicador existent, la bifurcació de la dreta condueix al Puig de Galatzó i el de l’esquerra, que és per on prenem, ens porta fins a l’àrea recreativa de Ses Serveres, lloc escollit per dinar.
Després de gaudir del descans merescut i panxa plena, davallem en direcció NW fins a la carretera.
El Mirador d’es Grau (on hem deixat els cotxes) ens queda a l’esquerra, per la carretera i a poc més d’un quilòmetre de distància.
Ruta circular de dificultat moderada (trams sense camí definit i un fort desnivell a superar) amb 780 metres de pujada acumulada i 12 km de recorregut.
Excursió realitzada el dia 4 de març de 2012 amb l’AAVV de Pòrtol.