divendres, 23 de març del 2012

Volta al puig de Bàlitx

Penyal Bernat des Joncar
Iniciem aquest itinerari al Port de Sóller, a la rotonda que es troba a la sortida del túnel de sa Mola (WP-01).
Prenem per la carretera Ma-2124 direcció a les cases de sa Figuera, en suau pujada. Passades aquestes cases i després de caminar uns tres quilòmetres, deixem la carretera per seguir a l’esquerra (N) per un ample camí que ens condueix a les cases de Cas Bernats.
Ara la pista puja en mig de margades d’oliverar. Més endavant es converteix en un camí de muntanya.
Aviat assolim la font des Salt (WP-02) després de creuar, amb l’ajuda d’uns graons, una paret amb una reixeta.
Passada la font, el camí puja amb més rost i marca diversos revolts fins arribar a una paret amb portell on hi ha una bifurcació de camins (WP-03).
Creuem aquest portell i prosseguim rectes en direcció NE per una ampla pista de terra en lleuger descens fins a Sa Tanca des Bous (15’) (WP-04).
Seguim baixant, la pista ben aviat s’acaba per convertint-se en un tirany amb fites que discorre en direcció NW per un terreny cada cop més escarpat i rocós. Pugem fins a un collet entre roques on trobem restes de l’antic camí empedrat.
Després de circular entre roques i vegetació, salvem una petita canal que ens obliga a emprar les mans (30’) (desgrimpada WP-05).
Seguim avançant amb l’ajuda de les fites i les taques de pintura fins arribar al pas de s’Heura (WP-06). Aquest pas, en forma de "Z", discorre pel mig de la paret per una cornisa inclinada i bastant aèria.
Un cop a baix, continuem atents a les fites mig amagades pel càrritx i descendim fins al fons del tàlveg. Ara toca uns vint minuts de forta pujada fins assolir el coll de Cala Ferrera (WP-07) coronat per una paret seca i una petita balma. Fem un petit descans i observem la torre de na Seca i la paret per on hem davallat, el pas de s’Heura.
Del coll, descendim per un tirany que transcorre per dins el bosc i baixa en fort pendent. Si mirem enrere podem observar l’impressionant penyal Bernat des Joncar situat damunt el coll de Cala Ferrera. Ara hem de salvar alguns passos amb l'ajuda de les mans. Prosseguim per un caminoi (SW) per la falda del puig de Bàlitx i penjat damunt la mar recordant el camí de sa Costera, per aquest motiu , també se l’anomena “la petita Costera”. La panoràmica és espectacular.
Aviat arribem a les cases de s’Illeta de can Gordo, més abaix i després de salvar una barrera per un botador, arribem a les cases de Can Joan de sa Dida. Ara per un camí de carro ample, passant pel peu del penyal Bernat i pel camí de s’Illeta, arribem de nou al Port de Sóller tancant així el cercle d’aquest impressionant itinerari.
Ruta circular amb 573 metres de pujada acumulada i 12,5 km  de recorregut. Itinerari moderat pels passos a superar i per la dificultat d'orientació des del WP-04 (Tanca dels Bous) fins al WP-07 (Coll de Cala Ferrera).
Excursió realitzada el dia 10 de març de 2012. El grup ha estat format per: Pere, Biel Pomar, Enric, Fernando, Guillem B, Pep, Petra, Nacho i Josep.