divendres, 4 de maig del 2012

Portell de sa Costa - Xaragall des Verger

Xaragall des Verger
Recorregut: rentadors de Biniaraix – camí vell de Monnàber – font de na Martorella – portell de sa Costa – font des Verger – barranc de Biniaraix (Can Siles) – Biniaraix.
Iniciem la travessa d’avui als rentadors de Biniaraix (WP-01). Aquí girem a l’esquerra per agafar el camí vell de Monnàber. Aquest és asfaltat i travessa la zona olivarera més gran i més ben cuidada de Mallorca, Els Marroigs. Després de transcorre uns 3 Km, el deixem per girar a la dreta (WP-02) i prendre el sender que s'enfila sense pietat cap dret al portell de sa Costa. És un camí molt malmès degut a nombrosos despreniments i l'abundant vegetació. No és difícil seguir-lo però hem d’estar atents. La pujada és forta, molt dura i convé prendre-s’ho amb calma. Després de superar un desnivell de més de 800 m, assolim el portell de sa Costa (WP-04). Estem a 950 m d’alçada, el punt més elevat d’aquest itinerari i hem tardat més de dues hores en arribar-hi.
Després del merescut descans, emprenem la marxa direcció SE cap a una paret de terme, darrera la qual trobem un pi solitari i mort. En aquest punt s’acaba la bona vida. Iniciem el fort descens sense camí (S) pel xaragall des Verger. Passem un primer tram molt dret de roques, més endavant per una zona de pins i càrritx i tot seguit entrem de ple dins una empinada i molt dreta rosseguera d'un pendent aproximat de 45º. Es tracta d’anar baixant cercant el traçat que ens sembla més accessible i menys incòmode. La baixada és lenta però el racó és bell, inhòspit i salvatge a l'hora. Després de més d’una hora de descens per damunt roques i pedres, arribem a la font des Verger (WP-05) lloc ideal per fer una aturada i gaudir d’aquest lloc tant bucòlic. Continuem descendit tot seguint el tirany fins arribar al camí del barranc a l’alçada de Can Siles, passant abans per la casa balcó de Can Sivella (WP-06).
Ara sense cap dificultat baixem pel conegut i empedrat camí del Barranc fins arribar de nou al poble de Biniaraix, tancant el cercle d'aquest dur però gratificant itinerari.
Ruta circular amb 852 metres de pujada acumulada i 10 km de recorregut. La pujada al portell de sa Costa és molt dura, cal superar un desnivell de més de 800 m i el camí està molt fet malbé. La davallada pel xaragall des Verger és molt dreta, incòmode i cal anar en molt de compte.
Excursió realitzada el dia 21 d’abril de 2012. El grup ha estat format per: Pere, Biel Pomar, Guillem, Toni, Fernando i Josep.