dijous, 18 d’octubre del 2012

Puig de Massanella per la font Nova i la font de l'Avenc

Powered by Wikiloc

Un itinerari alternatiu per ascendir al puig de Massanella. Es tracta de pujar per la cara sud, des de la carretera de Mancor de la Vall a Caimari, passant per les cases de Can Bajoca, el congost de s’Arreplegada, s’Estret i la casa des Bosc. Des d'aquí ascendir per es Rutló i la zona de s’Aladernar fins assolir el cim principal del Massanella. Baixar seguint la ruta normal fins a la font de s’Avenc. A Partir d’aquí, cercar sa Font Nova que es troba en mig d’una rosseguera, davallar novament a la casa des Bosc i retornar al punt d’inici pel mateix camí de pujada.

La ruta té dues parts ben diferenciades, la primera des de la carretera de Mancor de la Vall a Caimari fins a la casa des Bosc discorre sense cap tipus de dificultat, pe un camí ample i llarg que puja al coll de la Línia. La segona a partir d’on abandonem el camí ample (WP-04). És la part més gratificant i salvatge de la ruta. Discorre per un terreny abrupte i escarpat amb forts pendents i sense cap traça de camí, sols algun curt tram fitat.

Cal tenir en compte que hem de grimpar en dos passos (WP-07) i (WP-12) un poc aeris i exposats però amb bones presses que no presenten massa dificultat.
En definitiva, itinerari molt dur i exigent per excursionistes experts, ben entrenats físicament i en bon sentit de l’orientació. Cal superar un desnivell de 1.160 m aproximadament per costerudes vessants que posaran a prova la resistència de les nostres cames i el nostre estat físic en general. És sens dubte, un interessant recorregut pels amants de descobrir nous racons, on es té garantida la més absoluta solitud.

L’aproximació al punt de sortida es fa des de la població de Mancor de la Vall, per la carretera que va a Caimari. A 1,5 km. aproximadament del poble, trobarem un gran aparcament a ma esquerra i més a munt un vial asfaltat on podem deixar el cotxe (WP-01).

Accedim al camí de pujada pel portell que dóna accés a l’aparcament que està a la mateixa carretera.
Un poc més endavant, deixem les cases de Massanella a la dreta i seguim per aquest planer camí direcció NW i que transcorre paral·lel al llit del torrent del Corral Fals. Transcorreguts uns vint-i-cinc minuts del punt de partida, arribem a les cases de Can Bajoca (WP-02).

Seguim pel camí que comença a pujar lleugerament i s'engorja fins passar per l’Estret, part més estreta del congost de sa Replegada i, amb uns quinze minuts arribem a la casa des Bosc (WP-03).

Ara el camí gira un poc a gregal (NE) i puja pel comellar des Bosc. Més amunt creua el torrent i ben aviat arribem el trencant on deixem la pista i voltem a l’esquerra per una mena de camí que s’endinsa dins el boscatge (està senyalitzat amb dues fites una a cada cantó del camí) (WP-04).

Prosseguim, sense camí però amb alguna fita (farem bé en fer-les créixer), cap al N per dins una empinada coma (des Rutló) i un frondós alzinar fins arribar a una sitja (WP-05). Hem tardat aproximadament uns vint minuts des del trencant.
Des de la sitja veiem es Rutló, punt cap a on ens dirigim seguint les fites que trobem (W). En uns vint minuts, i després de franquejar una petita rosseguera, arribem a una altre sitja situada als peus des Rutló (WP-06).

Seguim avançant cap a W per dins l’alzinar i, un poc més amunt, encara passem per una darrera sitja. El fort pendent i la catifa de fulles del sòl fan que haguem d’anar en compte i trepitjar en seguretat per no relliscar.

Mitja hora llarga d’esgotadora pujada ens mena davall una paret que ens barra el pas (WP-07). Haurem errat l’itinerari? En Jesús Garcia Pastor no parla de cap pas!
Per sort tenim davant nostre una cornisa que puja en diagonal esquerra i que amb una petita grimpada ens permet pujar a dalt de l’espadat. Ens sorprèn una gran fita aïllada tot just superat el pas. Poder no anem del tot malament, però no en tornem a veure cap d’altre.

Des d’aquest punt, continuem cap al N per la zona anomenada de S’Aladernar. La pujada és molt rosta i dura, l’ascensió és llarga i feixuga. Hem de realitzar petites aturades per recuperar l’alè i seguir ascendint per un pendent, tal com diu en Jesús Garcia Pastor, dur, petri i escarpat.
Mentre pugem veiem a l’esquerra el puig de ses Bassetes i el coll de n’Argentó, i amunt, molt amunt, el cim que encara no és el puig principal del Massanella.
Després d’una bona caminada muntanya amunt, i emprant en més d’una ocasió les mans per superar el fort desnivell, arribem a dalt la carena (WP-08) i enllacem amb l’itinerari que ve del coll de n’Argentó. Hem tardat noranta minuts des del pas.

Ara per damunt la cresta (NE) i, amb un darrer esforç, coronem el puig de Massanella de 1.365 m. (WP-09). Són les dues, estem cansats i molt satisfets.
Dalt del cim aprofitem per dinar i recuperar forces, encara ens queda tot el descens i no sabem el què trobarem.

Iniciem el descens per la ruta normal direcció (SE) a la font de s’Avenc (WP-10) que arribem transcorreguts uns trenta minuts. Aprofitem per proveir-nos d’aigua ja que anem magres de líquid.

Continuem descendint pel tirany fitat i, atenció passats uns 15 minuts aproximadament, deixem el corriol i ens desviem SW per anar a un visible replà (WP-11) situat damunt un penya-segat. Aquest punt és clau per la partida cap a la font Nova. Sortim del replà i seguim amb la direcció que portàvem, és a dir cap al SW, sense cap traça de camí per una mena de bretxa entre els roquissars. El sentit de la marxa és en direcció a es Castellot que es veu lluny al nostre davant.

Transcorreguts uns trenta minuts, arribem a un punt crític (WP-12) ja que hem de superar un pas entre roques força exposat però sense dificultat. Un cop passat continuem pel peu d'unes parets escarpades fins anar a parar a l’inici d’una llarga i vertical rosseguera (WP-13) on al bell mig hi ha un profund solc fruit d’una esllavissada. La visió de la pronunciada baixada per la qual hem de descendir, escarrufa. Tots ens pensàvem que les dificultats ja s’havien acabat superant el darrer pas.
Amb lentitud i en molta cura anem descendint (SE) com podem per mig d’aquest roquissar. Hi ha moments que les pedres es mouen als nostres peus fent-nos perdre l’equilibri en més d’una ocasió.
A la fi, i enmig del rocam, en Fernando troba la font Nova del Massanella, davall d’uns grans blocs de roca (WP-14). Aprofitem per fer una aturada i fer quatre fotos d’aquest bonic lloc.

Continuem descendint per la rosseguera, ara de pedres més grosses i pendent més suau, fins arribar a la coma des Rutló i mes avall enllaçar amb el camí que ens du a la casa des Bosc.

Encara ens queda un bon tros de trajecte per concloure l’itinerari (més de 5 Km), pel mateix camí de pujada i sense cap dificultat. Passem de nou per s’Estret, les cases de Can Bajoca i arribem a la carretera de Mancor a Caimari, tancant així el circuit d’aquest dur i intens itinerari.

Inici/ Final: cases de Massanella, situades a la carretera Ma-2112 de Mancor a Caimari.
Temps efectiu sense parades: 6 hores i 5 minuts (Total: 10 hores i 30 minuts)
Excursió realitzada el dia: 6 d'octubre de 2012
Components del grup: Ferrnando, Tomeu i Josep
Cartografia: Tramuntana Nord. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari amb trams fora camí ni fites per un terreny rocós i escarpat. No sempre serà fàcil orientar-se i serà de gran ajuda l'ús d'un GPS i mapa topogràfic. La resta per tiranys de muntanya i camins de carro.
Referències: Fascicle 56 de les Rutes Amagades de Mallorca: Puig de Massanella (Des de Mancor de la Vall, per la Font Nova i la Font de s’Avenc) de Jesús García Pastor.

He estado un par de veces, hace ya mucho tiempo, en la Font Nova. Una de las veces habíamos dormido en el refugio que hay, o había, detrás de las Cases des Bosc.
También hace mil años, subí una vez al Massanella por es Rutló, con mi hijo David.
Pero nunca he bajado por ese itinerario desde la Font de s'Avenc, que parece muy interesante.
Pero vaya matada. Enhorabuena.

Si una bona i llarga ruta. El descens des de sa font de s'Avenc fins al camí de la coma des Bosc, és molt impressionant i maco. La rosseguera és molt dreta i al mig hi ha la font Nova. És un itinerari molt complet. Moltes gràcies.