dilluns, 21 de gener del 2013

Puig de ses Fel·les

Cim de ses Fe·les
Avui ens proposem acabar l’itinerari que iniciàrem el dissabte passat la volta al puig d’en Farineta ja que no ens va donar temps de completar-lo i ascendir al puig de ses Fel·les tal com el descriu en Tomàs Vibot a la premsa local.
Partim novament de l’aparcament del cementiri de s’Arracó situat en el Km 5 de la carretera Ma-1030 d’Andratx a Sant Elm (WP-01). Agafem el camí asfaltat de son Verí que parteix de l’esquerra de la capella però a pocs metres voltem pel camí de la dreta (NE). Seguim el sender que passa pel costat d’un xalet, puja a un collet on hi ha una barraca (WP-02) i travessa el llit del torrent per assolir un primer trencant de camins (WP-03) (Hem tardat uns deu minuts des del punt de partida).
Deixem el camí de la dreta, pel qual tornarem més tard, i voltem a l’esquerra direcció (NO). Uns metres més endavant, arribem a un nou creuer de camins (WP-04), deixem el de l’esquerra que puja al puig d’en Farineta, i avancem amb la mateixa direcció que portàvem (NO), pel senderó de la dreta.
El nostre camí continua paral·lel al torrentó, cada cop es fa més espès i confós, travessa una petita gorja amb diversos pins caiguts en mig del camí que dificulten la passa i més amunt transita pel mateix jaç del torrent. Transcorreguts uns vint minuts des de la cruïlla, trobem a l’esquerra una solitària fita damunt un petit marge (WP-05).
En aquest punt girem a l’esquerra i pugem per un fort coster en direcció al coll dels Coloms (SO), al qual hi arribem passats uns vint-i-cinc minuts aproximadament. Aquest tram puja sense camí per una antiga zona de rotes on encara s'entreveuen restes de marjades i una ruïnosa barraca de roter (WP-06), les fites escassegen i l’espessa vegetació d’argelagues, càrritx, bruc i pins dificulten l'ascensió.
En aquest coll, situat a 250 m d’altitud, hi ha una curiosa fita en el mig del camí (WP-07).
Després d’un petit descans, continuem altre cop sense camí pujant en direcció a unes penyes (N) que les rodegem per la dreta. Un poc més amunt arribem a un turó on hi ha un caramull de pedres (WP-08) (deu minuts des del coll). Ara voltem a l’esquerra en direcció (NO), travessem un pinar on hi ha un porxo ensorrat (WP-09) i enfilem el dur ascens per l’esquena que puja al puig de ses Fel·les, al qual hi arribem transcorreguts una mitja hora llarga des que hem deixat el turó. Aquest tram discorre sense camí ni fites (nosaltres en posem algunes) per un terreny pedregós amb una vegetació baixa formada principalment per estepes, càrritx garballons i mata. El cim de ses Fel·les (WP-10) té una alçada de 411 m i té una bonica vista que s’agraeix després de l’esforç realitzat.
Davallem del cim sense camí pel llom SE de la muntanya fins al jaç del torrent dels Sabaters. El terreny és semblant al què hem pujat, pedreny i vegetació baixa. Més avall arribem a una zona amb restes de marges envaïts de pins i tot d’una salvem unes penyes per la dreta fins assolir el fons del comellar on trobem les runes d’un porxo, al costat una sitja i una fita de pedres al mig del torrent (WP-11) (Hem tardat cinquanta minuts des del cim).
En aquest punt, molt brut de vegetació, cerquem un tirany que puja cap a Xaloc (SE) per les Rotes de s’Hereu, però no el trobem i tirem pel dret travessant restes de marjades. La progressió és lenta i incòmode degut a la densa vegetació, sembla que fa força estona que no passa ningú per aquest redol, o no hem sabut trobar l'indefinit tirany que indica en Tomàs Vibot a les seves indicacions. Després d’una mitja horeta de forta pujada, arribem a un ample camí de carro per on voltem a la dreta (WP-12). La pista, sense cap dificultat de trànsit, rodeja el puig d’en Guida. Més a baix trobem un creuer (WP-13) per on voltem a la dreta i, en el següent creuer, de nou a la dreta. Passats uns quatre o cinc minuts, en un revolt (WP-14), deixem el camí ample i continuem a al dreta per un tirany fitat que ens du a enllaçar amb un camí de carro (WP-15). Voltem a la dreta i passem pel costat de les cases de Can Farineta (WP-16). Avancem pel camí i a pocs metres de la casa girem de nou a la dreta i amb quatre minuts assolim la cruïlla de camins que hem passat de bon matí situada en el jaç del torrent (WP-03). Prenem a l’esquerra i retornem pel mateix camí, fins arribar novament al cementiri de s’Arracó on donem per finalitzada aquesta interessant volta.
Ruta circular amb 457 metres de pujada acumulada i 6,6 km  de recorregut. Hi ha trams sense camí ni fites i no és de fàcil orientació.
Excursió realitzada el dia 05 de gener de 2013. El grup ha estat format per: Pere, Biel Pomar, Fernando i Josep.

Hola Josep. Ara si que hi haurem de pegar un bot. Informació perfecte i les vistes sensacionals, i a damunt no coneixem els llocs. Salut

Estic content què us interessi aquest itinerari. Si el voleu allargar un poc, es pot enllaçar perfectament amb l'ascensió, primer, al puig d'en Farineta i en arribar al WP-04 seguir-lo tal com explica en Tomàs Vibot. Nosaltres el férem amb dues etapes per qüestió de temps.

Bonita ruta. Hace ya muchos años hice una parecida, pero en sentido contrario, por todas sa carena: Sa Paret des Moro, Ses Fel.les i En Farineta.

Moltes gràcies Emilio pel teu amable comentari.
Jo em deman: on no has estat?
Una aferrada.

Toni Sureda (Socay) ha dit...

Tendre que darme una vuelta por ahí, ya me estan entrando ganas, creo que tendre que volver a nacer para poder acabar los deberes pendiente... ¡¡Que grande es Mallorca!!

Hola Toni,
Tens tota la raó, no s'acaben mai les sortides per Mallorca.
Estic content que t'interessi aquest itinerari. Tal com he dit a Llorenç, es pot enllaçar perfectament amb l'ascensió primer al puig d'en Farineta.