dilluns, 21 d’octubre del 2013

Cova de ses dues Boques i el pas des Petit Pi (Valldemossa)

Cova de ses Dues Boques
Avui ens proposem un curt itinerari per conèixer una curiosa i amagada cova enclavada en mig d'un penya-segat, i un bonic pas que accedeix al camí del mirador de na Torta. Tal com bé diu l'amic Emilio Alonso, trobar la cavitat i el pas no és tasca senzilla, no hi ha camí i el track que portem dins el GPS no ens ajuda gens, al contrari ens embolica encara més.
A les 8 h tocades, iniciem la passa en Valldemossa pel conegut camí que puja al Pla des Pouet i que comença al final del carrer de les Oliveres (WP-01).
En principi el sender puja amb suau pendent per dins l’alzinar i no tarda gaire en franquejar un portell sense barrera. Un poc més amunt, deixem a la dreta la desviació del camí de ses Basses i franquegem una barrera de metall per un botador de fusta. Transcorreguts uns metres, el camí marca un revolt a la dreta (WP-02), punt on hem d'abandonar l'ample sender i voltar a l'esquerra passant tot d'una pel costat de la font de S'Abeurada.
Passada la font, continuem per un ampla camí que discorre (sud-oest) planer per dins el bosc i, després de creuar dues barreres de fusta, ens situa a una zona de feixes d'oliverar molt ben endreçades de la finca de Son Moragues. Des d'aquí es divisa una bona panoràmica del poble de Valldemossa.
Continuem direcció a les cases en descens. El camí marca dues corbes tancades i segueix cap a nord-oest tot deixant les cases a ma esquerra bastant en fora de nosaltres. Ara hem de pujar nord en tendència a la dreta per anar a cercar un camí carreter que discorre al costat d'un forn de calç amb una figuera en el seu interior. Un poc més amunt franquegem un portell sense barrera, ens enfilem a una marjada superior de la dreta fins a una reixeta que separa el bosc de la zona de conreu. Ara hem de progressar en sentit nord-oest vorera de la reixeta fins trobar un punt on ens permet obrir-la i creuar a l'altre cantó (WP-03). Seguim amunt nord-oest sempre vorera del reixat. En algun tram la vegetació s'atraca tant a la reixeta que es fa difícil avançar.
Seguint el track (equivocat) que portem, ens desviem abans d'hora cap a la dreta a la recerca de la cova. Hi perdem ben bé una hora i mitja sense trobar-la amunt i avall pels peus dels penya-segats. Cansats i avorrits de donar tantes voltes, decidim berenar i fer un descans. Després de reposar forces, decidim baixar de nou fins al reixat, arribant-hi quan són a prop de les 10,30 h.
Tornem a llegir detingudament la ressenya que portem i iniciem de nou la muntada seguint el reixat fins arribar, aquest cop més amunt i localitzar les restes de la paret en mal estat que fa referència n'Emilio Alonso (dues fites). No la creuem i, voltem a la dreta (est) direcció als penya-segats, superant unes graonades rocalloses. Més amunt ens decantem cap a al dreta (sud-est) i damunt una cornisa dels penya-segats descobrim l'entrada de la cova de ses Dues Boques (WP-04).
Aquesta petita cavitat, tal com el seu nom indica, té dues entrades, una per la qual s'accedeix al seu interior, i l'altre s'obre en el penya-segat, un esplèndid balcó amb vistes sobre tot el Pla del Rei.
Retornem enrere per la cornisa, voltem a la dreta i enfilem cap a sud-est per l'interior d'un costerut tàlveg tot seguint les fites que trobem. Passades les 11,30 h, assolim els peus dels penya-segats i el pas del Petit Pi (WP-05).
Pas des Petit Pi
Aquest pas cal salvar-lo fent una petita grimpada per la roca. Anys enrere hi havia dos petits arbres que anaven força bé per superar-lo, ara estan tallats i en prou feines es veuen les soques.
Un cop dalt arribem al camí (no gaire perceptible) que es dirigeix al mirador de na Torta. Les fites ens condueixen est-sud-est a un rotlle de sitja (WP-06). A partir d'aquí, el camí es fa més clar i planer. Transcorreguts uns cinc minuts des del rotlle, assolim el mirador de na Torta (WP-07).
Seguim nord-est fins arribar al portell d'entrada al Pla des Pouet quan són les 12 h (WP-08).
Ara pel famós i transitat camí que puja al Pla davallem sud. Arribem a les 12,20 h a Valldemossa, al carrer de les Oliveres, donant per finalitzat aquest curt però interessant itinerari.
D'aquesta sortida he après que no m'he de refiar tant del GPS i fer servir més el sentit d'orientació, la interpretació dels mapes i el seguiment de la ressenya que quasi sempre ens acompanya quan realitzem alguna ruta, o part d'ella, desconeguda.
Ruta circular amb 405 metres de pujada acumulada i 5 km de recorregut. Itinerari que pot presentar problemes d'orientació i cal estar avesats a fer petites grimpades per superar el pas.
La volta al puig de na Torta passant pel mirador del mateix nom, és un itinerari restringit, és convenient demanar reserva de plaça a l'Associació Muntanya del Voltor, al telèfon 619.59.19.85 o per correu electrònic: info@muntanyadelvoltor.com
Excursió realitzada el dia 12 de d'octubre de 2013. El grup ha estat format per: Pere i Josep.
Veure i baixar el track del GPS a Wikiloc.

arni ha dit...

Hola Josep, com bé indiques és una ruta curta però interessant i amb bones vista, quan jo la vaig fer no vaig trobar la ruta de pujada, per la qual cosa vaig tornar i vaig pujar fins al mirador pel Pla des Pouet, fins a localitzar el pas, encara hi havia els dos pins que em van ajudar en el descens. Al final gairebé vaig duplicar el recorregut.
salut Arnau

Hola Arnau,
Sí, l'itinerari de pujada és complicat de trobar, però és una bona alternativa per fer una volta circular.
Els dos pins que hi havia es veu perfectament que els han tallat a posta per dificultar el pas per aquest indret. Què hi farem!

Toni Sureda (Socay) ha dit...

El petis pins els tearen el caçadors de filats pero fer els puestos de caça de coll de just demunt el pas.
Cuant i vaig anar vaig trobar unaltra coba mes petita i dintra de ella un fusell amagat, es dir el restes, ya que devia fer molts d'Anys qui le amagaren.. ancara esta allá... si agafares el meu trac primer, es benm segur que tornares loco, ya que era el pricipi que tenia GPS i no sabia encara netetjar el track.

Hola Toni,
Moltes gràcies per la informació. La meva modesta opinió, no estic d'acord en què tallin arbres i menys per construir colls de caça. És un atemptat a la ja fràgil natura.
Si, aquesta cova petita també la verem nosaltres hi passes ben per davant per anar a la cova de les dues Boques, però no hi entràrem.
Sí férem servir el teu track. Tot l'itinerari coincideix perfectament i ens va ajudar. Ara bé el WP de la Cova i el traçat per anar-hi no coincideix en la realitat. Comparant els dos tracks en el "Ozi" (el teu i el meu) el teu WP de la Cova està molt més al sud. Aquest fet ens va confondre, però al final la trobàrem. Els tracks en el GPS és sens dubte una bona ajuda per seguir un itinerari, però sempre s'ha de dur un bon mapa topogràfic, brúixola i, si podem, una bona ressenya escrita. El GPS no ho és tot.
Moltes gràcies amic Socay pel teu comentari.
Una cordial salutació.

Que casualidad, hace dos días fui nuevamente a la Cova con el grupo de Pep Torrens. Pero nosotros accedimos bajando desde la Ermita de la Trinitat, por un interesante itinerario.
Tienes toda la razón, el GPS es una buena herramienta, pero a veces es mejor utilizar los viejos instrumentos, mapa, brújula, reseñas y, especialmente, la experiencia y la intuición montañera, que nos han dado los años.
Un afectuoso abrazo,

Perdona Josep, se me olvidaba tu bonito gesto de mencionarme.
Otro abrazo,

Baixant de l'Ermita de Valldemossa fins a la Cova? Deu ser molt interessant aquest tram que desconec completament. N'arriba haver de possibilitats, no s'acaben mai!
Moltes gràcies pel teu amable comentari i de res, és el mínim que puc fer.
Una aferrada amic.

Enhorabona per aquest itinerari circular per poder veure la cova de ses Dues Boques i publicar-ho, amb la teva contrastada qualitat en el text i les fotografies... Noltros no duim mai el track... sempre el mapa, brúixola, resenyes... i la nostra experiència i seny...
Salut Josep

Tens tota la raó, gaudeixes més de la ruta si la vas trobant amb l'ajuda del mapes i la ressenya, com abans. També l'experiència i, sobre tot el seny en la muntanya, són fonamentals.
Molt agraït pel teu interès i pels teus mots tan amables, comentaris com aquests m'animen a seguir compartint les sortides del grup Viaranys.
Salutacions molt cordials, bon amic Llorenç.

miquel ha dit...

Molt bonica i desconeguda cova, l'hem fet avui amb la família i fills, recomanable si esteu acostumats a la muntanya. Curta fenomenal per a aquests dies que comença la calor. Gràcies per la teva aportació.

Hola Miquel,
Molt agraït per aquests comentaris. Estic content que aquesta ruta us hagi agradat.