dimecres, 6 de novembre del 2013

Pas des Pi (Sóller)

Camí carreter
Aquest itinerari discorre per un remot i bonic camí de carro amb vistes sensacionals i per alzinars i oliverars sobre la Vall de Sóller.
Seguim les senyes de l'amic Emilio Alonso.
El punt d'inici d'aquest bonic itinerari és a la cara nord del túnel de Sóller. Si venim de Palma a la sortida del túnel trobem una esplanada i una petita casa a la dreta de la carretera on podem deixar el vehicle (WP-01).
A les 8,40 h comencem a caminar per la carretera Ma-11a que puja al coll de Sóller en direcció a Palma. Transcorreguts uns deu minuts aproximadament i abans del Km 26,5, a la dreta surt un camí tancat amb una cadena de ferro, per on hem de voltar (WP-02).
El sender franqueja el torrent de ses Talaies per un pont i, tot d’una després, creua una barrera tancada que es pot passar sense dificultat fent una passa llarga vorejant la columna de la dreta. L'altre cantó de la tanca, arrenca un remot camí carreter pel qual hem de seguir.
Aquest nou camí, força malmès pel pas del temps, puja entre el rocam fent diverses voltes. Les fites i, algunes petites fletxes vermelles, ens ajuden a seguir-lo en sentit nord.
En trenta minuts el camí franqueja la llera del torrent de ses Llemes, a la dreta del qual es localitza un forn de calç (WP-03).
Passat el torrent el camí marca diverses llaçades, sempre en ascens, i continua en direcció al nord-nord-est i més endavant al nord. Transcorreguts trenta minuts més de forta pujada, passem pel costat d'un altre forn de calç i després de diverses zigues-zagues, localitzem a la dreta unes fites i una petita fletxa vermella damunt una alzina que ens indica el desviament cap al Pas des Pi (WP-04). Les fites ens condueixen per un tirany fins a un coll, a l'esquerra del qual, i ha una paret de pedra. Estem a l'inici del Pas des Pi (WP-05).
Pas des Pi
Abans de passar-lo, decidim berenar i fer un descans per agafar forces.
En posar-nos de nou en marxa, baixem per aquest estret tirany que franqueja un esperó molt penjat sobre la timba.
En dotze minuts arribem a un rotlle de sitja i a l'inici d'una ampla rosseguera, la qual creuem  mantenint l'alçada.
A les 10,43 h creuem una paret per un portell clos que s'ha ensorrat un poc (WP-06).
Continuem per un camí de ferradura, franquegem un nou portell i desemboquem a un ample camí per on voltem a l’esquerra en suau baixada. No tardem gaire en deixar un porxo a l’esquerra del camí i, tot seguit, topem amb una barrera de ferro tancada. Per sobrepassar-la, pugem pel costat de la columna de la dreta.
Ara el bonic sender baixa realitzant diverses voltes entre olivars fins a deixar-nos a les Cases des Pujol d'en Banya on hi ha una cruïlla de camins (WP-07). A l’esquerra aniríem a Sóller pel camí de Castelló, però el nostre itinerari volta a la dreta, cap al sud, pel Camí Vell de Sóller a Palma el qual presenta trams empedrats. En deu minuts més creuem les vies del tren i poc després en un trencant voltem a la dreta (WP-08). Ara el camí puja i passa a una certa alçada per damunt les vies del tren. Més endavant hem de deixar aquest camí per l’esquerra en un punt on hi ha unes fites (si seguíssim recta arribaríem a una caseta amb un rètol "Porxo de ses Basses d'en Tries. Cova d'en Bradley").
Seguim aquest tirany deixem un porxo en runes situat a l’esquerra del camí i desemboquem, una altre cop, a les vies del tren. Ara caminem uns 140 meteres per la via direcció a Palma i l'abandonem per l’esquerra per agafar de nou el vell camí empedrat que ens mena a la carretera un poc abans de la cara nord del túnel de Sóller. Arribem al cotxe quan són a prop de les 12 h.
Ruta circular amb 413 metres de pujada acumulada i 8 km de recorregut. El Pas des Pi és fàcil, però cal superar un fort desnivell. Hi ha trams on el camí és una mica perdut.
Excursió realitzada el dia 26 d’octubre de 2013. El grup ha estat format per: Pere i Josep.

Me ha gustado mucho la alternativa, por donde habéis dejado la carretera al Coll de Sóller. Parece más lógica y menos arriesgada que la que hicimos nosotros, saltando aquella barrera llena de letreros de prohibición. Enhorabuena.

Jaume Kapax ha dit...

Más lógica es posible pero no menos arriesgada, la barrera es más alta, con puntas y tiene una buena caída por la derecha al torrente.
También tiene los mismos letreros pero eso no influye.

Per aquest dissabte teníem previst pujar a la serra d'Alfàbia pel pas d'en Topa, però les dificultats per botar la primera barrera i els trons dels caçadors, ens varen desdir.
Després decidirem fer aquest itinerari, però no dúiem cap ressenya escrita, sols el mapa de l'Alpina que ens va indicar aquest punt per agafar el camí de carro que puja al pas des Pi.
Moltes gràcies per comentar.
Salut, Emilio.azosede 41

Hola Jaume,
Nosaltres no botàrem la barrera, es pot passar per l'exterior de la columna dreta fent una passa no massa arriscada.

Jaume Kapax ha dit...

Si, Pep, jo tampoc la vaig botar però amb una bici me va costar un poc més.

Aquest camí l'he fet unes quantes vegades de baixada, llàstima que estigui tan malmés, i el pas també però no se solen estilar entre les rutes més concorregudes.

Aprofito per mostrar-te les darreres novetats respecte al camí de cas bergantet

Salut i bones rutes

Una ruta assequible, però molt guapa! Noltros la ferem exactament com voltros, i la vaig gaudir força. Llàstima de la quantitat de traves que van sortint cada dia. A la serra d'Alfabia, ja hi ha hagut problemes amb els caçadors.
Com sempre una bona informació i fotografies. Salut Josep

Hola Jaume,
D'acord, amb una bici és una altra cosa creuar la barrera.
Sobre el tancament del camí que puja per la Coma d'en Buscante, és realment una pena, cada vegada ho tenim més difícil per passar.
Moltes gràcies per la informació.
Una cordial salutació.

Ja veig que en època de caça no és bon moment per anar per la Serra d'Alfàbia, llàstima cada vegada tenim més impediments de pas.
Moltes gràcies pel teu amable comentari.