dimecres, 23 d’abril del 2014

Barranc de sa Gúbia

Esperó de sa Gúbia
L'objectiu d'aquesta excursió és remuntar el barranc de sa Gúbia pel seu jaç fins el camí de sa Muntanya, ascendir al coll del cingle de sa Milana i baixar pel camí de Raixeta fins a Raixa, on tancarem el cercle. Tenim informacions d’en Joan Riera i del nostre amic i company de cordada Fernando que avui no ens acompanya.
Itinerari: Raixa - barranc de sa Gúbia - camí de sa Muntanya - coll del cingle de sa Milana - torrent de Raixa - Raixeta - Raixa.
Sortim de l'aparcament de la finca pública de Raixa (WP-01), situada al punt quilomètric 12,200 de la carretera Ma-11 (Palma-Sóller). Són les 8,05 h del primer dissabte del mes d'abril. Després de les abundants precipitacions del dia anterior, gaudim d'un matí tranquil, cel blau amb alguns núvols per fer bonic.
Prenem el camí Vell de Palma en direcció nord-est cap a Bunyola. A l'esquerra veiem les cases de la possessió de Biniatzar. Quan ja portem uns vint-i-dos minuts caminant arribem al torrent de sa Gúbia que traspassa el sender. Aquí deixem el camí per l'esquerra (WP-02). Continuem nord-oest per la llera del barranc. Més amunt s'eixampla i, per seguir pujant hem de fer petites grimpades per salvar alguns bots. Així arribem a l'estret on el torrent discorre pels peus de les altes i impressionants parets de sa Gúbia a la dreta, i les parets de sa Falconera, a l'esquerra. Aquesta pot ser la part més espectacular i bonica de la ruta, l'indret envoltat per aquestes altes parets, és encisador.
A les 9,11 h arribem a un bot força alt, a la dreta del qual s'hi localitza una obertura a la roca amb una barrera de ferro. Per l'interior d'aquesta estreta galeria, acotats i a quatre grapes, salvem aquesta grada que fa el torrent.
Pas des Barranc
Després del pas, continuem remuntant el barranc per la seva llera fins que arribem a un punt on el torrent volta bruscament a la dreta (nord-nord-est). Aquí també s'hi localitza, a l'esquerra, es Bassol des Barranc, un antic punt de proveïment d'aigua (WP-03). Seguim doncs per la nostra dreta anant en compte amb l'alta i densa vegetació que cobreix aquesta part de la torrentera. La remuntada es incòmode i, per una rosseguera de la banda esquerra, fa més bo avançar. A les 10,03 h arribem a un nou salt que hem de vèncer enfilar-nos amb l'ajuda de les mans. Seguim pel llit del torrent, més obert i bo de remuntar i, a les 10,14 h l'abandonem definitivament sortint per l'esquerra (WP-04). Pugem un fort coster entre carritxeres i roques tot fent ziga-zagues, primer direcció oest i més endavant nord-oest. No trobem corriol ni fites, però tenim clar la direcció que hem de seguir. Al final de la intensa pujada, sortim a la pista de sa Muntanya. Aquí aprofitem per descansar i berenar.
A les 10,53 h, iniciem de nou la marxa per aquest bonic i ample camí. Es tracta d'un camí carreter ben conservat i amb escupidors. Més endavant deixem el trencall que va a les cases de Muntanya i a les 11,12 h l'abandonem (WP-05). Voltem cap a ponent per una costeruda vessant entre albons florits i seguint algunes disperses fites. Així doncs, a les 11,21 h assolim el coll del Cingle de sa Milana tancat per una paret seca (WP-06). Passem a l'altre costat per un malmenat botador de fusta i avancem cap a ponent per un corriol fitat que ens condueix a una altra paret que també hem de botar (WP-07).
L'altra banda de la paret, l'esvaït sender planeja entre albons florits direcció a Mestral (NW). Davant nostre se'ns ofereix el vall de Pastoritx amb les seves cases.
Dirigim la passa cap al fons de la vall per un camí de ferradura molt malmès que marca un seguit de llaçades. La baixada no és gens còmode i cal fer-la amb cura. A les 12,12 h creuem el torrent de Raixa (WP-08) i desemboquem a un camí que presenta alguns trams empedrat. Aquest nou sender discorre per la riba del torrent. L'ambient és fresc i caminem envoltats per l'agradable remor de l'aigua. El camí ara convertit en corriol franqueja el portell que separa les finques de Pastoritx i Raixeta (WP-09). Després de creuar diverses vegades la torrentera (WP-10), arribem a les ruïnoses cases de Raixeta on fem una breu aturada (WP-11).
A partir d'aquí, el sender es converteix ja en una pista que baixa suau per dins sa garriga i que ens mena a l'aparcament de Raixa on tenim el vehicle.
Així doncs, a les 13,35 h. donem per finalitzat aquest joliu itinerari.
Ruta circular amb 537 metres de pujada acumulada i 11 km de recorregut aproximat. Alçada màxima: 561 m.
Temps en moviment: 3,35 h. Temps parat: 2 h. Temps total: 5,35 h (segons el GPS).
Observacions: per remuntar el barranc cal fer diverses grimpades.
Excursió realitzada el dia 5 d'abril de 2014. El grup ha estat format per: Pere, Tomeu C., Agustí i Josep.

Hola Josep, ben segur que gaudireu aquesta volta tant com nosaltres. Les altres parets de la Gúbia impressionen quan passes per baix. El camí de les Rotes d'en Cotó, que baixa a Pastoritx, també és molt maco.
No fa massa temps tornàrem fer el barranc, després recorreguérem la Coa de sa Rata i baixàrem pel torrent de s'Oubi i el comellar de cas Putxer. Una volta que et recoman.
He gaudit de les maques imatges i de recordar la volta.

Mil gràcies per citar-me, una abraçada.

Hola Joan,
Vaig descobrir aquest itinerari per la teva completa publicació (crònica, fotografies, dades aportades) i em va agradar tot d'una, ara l'he poguda fer i les meves expectatives s'han complet. Val molt la pena.
Moltes gràcies pels comentaris Joan, salutacions.

Espléndida ruta Josep.
Desde que la vi publicada en la Web del buen amigo Joan Riera, tengo unas ganas enormes de hacerla. A ver si cualquier día me pego un salto.
Un afectuoso abrazo,

És un espectacle, val molt la pena. Si hi vas espero que la gaudeixis.
Gràcies Emilio.
Salutacions cordials.

Una passada de volta Josep.
Molt ben informada i mostrada en aquesta publicació.
Enhorabona al vostro grup, i a tu per la seva publicació.
Salut Josep

Apreciat amic Llorenç,
Gràcies home per aquests amables mots.