dijous, 8 de maig del 2014

Mirador de Caimari i puig dels Albellons

Vista de Caimari des del puig dels Albellons
Una curta matinal sense masses complicacions, malgrat part del seu recorregut sigui sense camí ni fites.
El novembre de 2012 ja vaig fer aquesta ascensió però baixarem pel mateix camí. Avui tenim intenció de passar primer pel mirador de Caimari, i descendir per la cresta del puig a través de la Plana de Son Sastre, fent una volta circular.
Itinerari publicat pels amics Llorenç Soler i Andreu Magraner.
Itinerari: Caimari – Mirador de Caimari - camí Vell de Lluc - comellar dels Albellons - coll dels Albellons - cim dels Albellons - penya de s'Alqueria - reixeta i botador camí – Caimari.
A les 8 h iniciem la nostra excursió a la vila de Caimari, en concret a la plaça del poble. Des d'aquí, anem a cercar el carrer de sa Volta que ens mena, en un tres i no res, a un botador què dóna accés a un tirany força esvaït (WP-01). Entrem dins terres comunals i pugem, seguint algunes esporàdiques fites, direcció nord. Hem d'anar a cercar el camí del mirador que parteix d’una corba de la carretera de Lluc. Hi arribem transcorreguts uns quinze minuts del botador. És un caminet de ferradura amb marget lateral, des d'on es guaita una bonica vista del puig de n'Escuder.
A les 8,35 h arribem al mirador situat damunt els espadats de la Penya d’en Pelluc (WP-02). La panoràmica sobre Caimari, el pla i el Raiguer és espectacular, malgrat la boirina matinal.
Retornem enrere pel mateix camí fins a la carretera de Lluc. Voltem a l'esquerra fins a la primera corba i enllacem amb el camí Vell de Lluc a l'alçada de la penya del Cavall Bernat (WP-03).
Avancem per aquest camí de carro i tornem a trobar un penyal, a l’esquerra del camí, conegut com el Còdol d’en Seda.
Seguim el camí sense pèrdua i en pujada fins arribar a la carretera de Lluc, a l’alçada de l’inici de la costa Llarga. El nostre itinerari segueix un poc més avall, per un botador que salva un reixat (WP-04).
Entrem dins el comellar dels Albellons, conegut també com la coma Freda, i el primer que trobem a l’esquerra és un abeurador i damunt un aljub. Prosseguim, cap al nord-est per una pista forestal que puja amb fort pendent. Per aquest camí s'hi localitzen dos forns de calç i rotlles de sitja, un dels quals de grans dimensions. Després de passar per davall una gran balma rogenca, aquest camí finalitza a un rotlle de sitja (WP-05).
Des d’aquí ja albirem en direcció est el coll dels Albellons o corral d'en Catxo (WP-06). Hi arribem transcorreguts uns quinze minuts desprès de superar un pedregós i fort pendent sense camí sols amb l’ajuda d’algunes esporàdiques fites. Ens fixem amb una fita de partió de la Comuna de Caimari situada en aquest coll a 537 m. Aquí aprofitem la tranquil•litat d’aquesta contrada per berenar i agafar forces.
Ara prosseguim cap a la dreta (sud-sud-est) sense cap tipus de tirany seguint la paret de partió, i al cap de menys de deu minuts, assolim un primer cim de 583 m amb esplèndides vistes (WP-07).
Prosseguim per un clotada (coma de ses Òlibes), remuntem unes penyes i després de pujar un coster per dins el pinar assolim el cim dels Albellons a 585 m i coronat pel clàssic vèrtex geodèsic (WP-08). Són les 10,27 h.
Gaudim de bones vistes, el dia és clar i net després de les darreres pluges.
Plana de Son Sastre

Per baixar del cim dirigim les passes per la carena de la muntanya en clara direcció sud. És una baixada sense camí ni fites per dins la garriga i entre roques. Més avall travessem la Plana de Son Sastre enmig d'un bosc d'albons florits fins assolir una paret amb un precari botador. L'altre cantó, baixem paral•lels a la paret seca de Son Sastre fins arribar a un collet format per la Penya de s’Alqueria que ens queda a l'esquerra (WP-09). Són les 11,18 h.
Continuem la nostra passa cap al sud-oest per un confós tirany que discorre per sota les parets de la penya. És una baixada tranquil•la per dins el bosc on apareixen algunes fites. No tardem gaire en passar per dos colls de caça, un darrera de l'altre (WP-11). Les fites condueixen al fons del comellar de Can Pipa on es localitza una barrera tancada que dóna accés a una casa. Nosaltres abans d'arribar a l'esmentada barrera, deixem el camí i les fites per voltar cap a l'esquerra (sud) (WP-12). Avancem paral•lels a la reixeta d'aquesta propietat fins arribar a una paret seca transversal on voltem a la dreta (oest). Entre aquesta paret i la reixeta, hi ha un passadís estret que baixa i desemboca a un pista, després de franquejar un rudimentari botador fet de branques (WP-13). Ara sols resta baixar per la pista cimentada que en pocs minuts ens condueix a Caimari al carrer des Castellet i a la plaça on tenim el vehicle. A les 11,48 h donem per finalitzat aquest bonic itinerari.
Ruta circular amb 556 metres de pujada acumulada i 5,6 km de recorregut aproximat. Alçada màxima: 583 m.
Temps en moviment: 2,30 h. Temps parat: 1,10 h. Temps total: 3,40 h (segons el GPS).
Observacions: Ruta sense masses complicacions. La baixada del cim és sense camí.
Excursió realitzada el dia 19 d'abril de 2014. El grup ha estat format per: Tomeu C. i Josep.

Bonita ruta que desconozco totalmente.
Parece mentira que en una isla, los interesantes y hermosos itinerarios de montaña, sean casi infinitos.
Un fuerte abrazo,

Hola amic Emilio,
És una ruta curta i bona de fer, sense masses complicacions, ideal per una matinal o una horabaixa d'estiu.

Una bona i acurada publicació d'un itinerari ben interessant, i que has posat a l'abast de molta gent.
Moltes gràcies per citar-nos. Salut amic!

De res amic Llorenç,
Sí, un itinerari molt bonic que hem conegut i realitzat gràcies a la vostra publicació.
Moltes mercès pel teu comentari.