dijous, 26 de juny del 2014

La Mola de Planícia pel Mal Pas

El Mal Pas
Agradable volta que discorre per frondosos alzinars, molt adequada per fer aquests dies de calor.
Itinerari: Km 80,700 de la carretera d'Esporles a Banyalbufar, camí des Correu, es Mal Pas (pas de Son Sanutges), puig de la Mola, comellar de ses Rotasses, camí des Correu, carretera.
El nostre punt de sortida i arribada es situa abans del punt quilomètric 81 de la carretera que va a Banyalbufar, a l’esquerra surt una pista de terra que condueix a les cases abandonades de Son Sanutges (WP-01).
Després de deixar el vehicle un poc més avall, a les 8,09 h. iniciem la passa pujant per la mencionada pista, però a penes hem fet uns pocs metres, l'abandonem per prendre un camí que surt a l'esquerra. Aquest nou sender, puja fort i presenta un profund reguerot obert per l’aigua, dóna un parell de voltes i gira vers migjorn. Més amunt volta cap a mestral i desemboca al camí des Correu (WP-02).
Ara toca caminar per aquesta antiga via de comunicació que unia Esporles amb Banyalbufar. Quan ja portem uns vint minuts caminant arribem a un corriol, marcat amb una fita de pedres, que es dirigeix a l’esquerra cap dins l’alzinar (WP-03). Avancem sud-oest per un camí carreter. Després de deixar una zona de ranxos de carboners, arribem als peus d’una ampla i inclinada rosseguera. La travessem i ascendim pel costat dret. A mesura que pugem se’ns comencen a fer visible els alts cingles de Son Sanutges.
En finalitzar el xaragall, seguim les fites, sempre pujant, mentre ens acostem a les parets dels cingles. Ara avancem en tendència a l'esquerra seguint algunes fites i restes d'un antic camí de ferradura. A les 9,43 h arribem a l'inici del Mal Pas (WP-04). Es tracta d'una escletxa entre les roques amb parets de sosteniment que permet salvar els penya-segats.
Superat aquest pas, el corriol avança per la dreta, per sobre d'una aèria cornisa amb marges de sosteniment. Continuem sud, ja sense camí, per dins l'alzinar i, més endavant creuem una paret.
A l'altre cantó deixem a la dreta la boca d'un avenc. A partir d'aquí podríem anar a cercar el sender que puja de ses Rotasses, per fer-ho hauríem de seguir sud-est, però nosaltres volem fer servir aquesta via per la davallada, per tant seguim sense camí direcció a migjorn. A les 10 h fem una aturada davall una alzina per fer un mos.
A les 10,25 h reprenem la marxa voltant progressivament cap a la dreta per agafar definitivament la direcció sud-oest. La idea és arribar a la carena de la Mola just al costat del camí des Carro el qual ens ha de conduir fins al cim. La pujada és rosta, sense camí, sols amb les indicacions d'algunes fites que no tenen massa continuïtat o no les sabem trobar.
A les 10,50 h, arribem al punt on conflueixen les parets de partió del tres termes, Banyalbufar, Esporles i Puigpunyent. Seguim pujant mantenint la direcció oest fins assolir la línia de la carena i, tot seguit, enllaçar amb el camí des Carro que en pocs minuts ens mena a un coll entre els dos cims. Voltem a la dreta i, tot d'una, pugem al primer cim, on s'hi localitza la caseta des Puig (WP-05). Des d'aquí, ens permet contemplar el comellar dels Teixos, situat als nostres peus. Més enllà veiem com s'enlaira la majestuosa silueta del Galatzó i de sa Mola de s'Esclop. Retornem al collet i enfilem el darrer coster que ens mena al vèrtex del puig de la Mola de 941 m a les 11,30 h on ens fem la escaient foto de grup.
Baixem del cim direcció est i, en un tres i no res, arribem al camí des Carro. Sols l'hem de creuar i seguir tot recte per prendre el camí de ses Rotasses (WP-06). Aquest nou camí es troba més fressat i marcat amb fites. Un poc més avall travessa una primera paret seca per un esbaldrec, després volta cap a la dreta i davalla per dins un estret comellar amb fort pendent. Deixem aquest tàlveg, el caminet vira cap a llevant i torna a franquejar una nova paret seca (WP-07). Transcorreguts uns dos o tres minuts de la paret, el camí fa un gir de noranta graus cap a xaloc, passa per un rotlle de sitja i flanqueja una clariana de l'alzinar per un terreny molt rocós. Situats en aquest punt, el tirany torna a voltar, aquest cop direcció a tramuntana i, en pocs minuts ens mena en a un ranxo de carboners amb sitja, barraca i pou (WP-08). Ens trobem a prop de l'itinerari que hem utilitzat a la pujada, un cop superat el Mal Pas.
Després d'una breu aturada, el paratge bé s'ho mereix, seguim en tendència a llevant i, en quatre minuts deixem a l'esquerra una curiosa barraca, es tracte de la cabana d'en Camotes (WP-09). Continuem cap a llevant. Més endavant el camí baixa marcant diverses voltes, flanqueja la paret on arranca la pujada al Moletó de sa Granja (WP-10) i, més avall, ens mena al comellar de ses Rotasses. Ara el camí és de carro, parteix cap a llevant en suau descens per un frondós alzinar amb magnífics exemplars d'arboç. Al cap d'una estona sortim al camí des Correu que enllaça Banyalbufar amb Espòrles (WP-11). Seguim direcció a Banyalbufar (mestral) però tot d'una l'hem d'abandonar per la dreta per un corriol que enllaça amb el caminet que hem passat de bon matí. Desfem aquest curt tram i tornem a la pista i tot seguit a la carretera. A les 13,20 h arribem on tenim estacionat el vehicle.
Ruta circular amb 705 metres de pujada acumulada i 9,5 km de recorregut aproximat. Alçada màxima: 941 m. Temps en moviment: 3,28 h. Temps parat: 1,48 h. Temps total: 5,16 h (segons el GPS).
Observacions. Itinerari que pot presentar dificultats d’orientació. També cal superar un fort desnivell. Des del WP-03 fins al WP-05 no hi ha camí. Superar el Mal Pas no presenta cap dificultat tècnica, de moment.
Excursió realitzada el dia 24 de maig de 2014. El grup ha estat format per: Tomeu C., Fernando i Josep.

Espléndida ruta.
Fue en el pasado Marzo, cuando hice el Pas de Son Sanutges o Mal Pas. Pero por un inicio diferente al vuestro, y que me ha parecido muy interesante. Así que mil gracias por la información.
Un fuerte abrazo,

Això té de bo la muntanya, les possibilitats i combinacions de camins és immensa.
En aquest itinerari prioritzarem la pujada pel pas de Son Sanutges i la davallada pel camí de ses Rotasses, que no coneixíem complet i que fos una volta circular. Finalment ens va sortir aquest "nyap".
Molt agraït pel teus amables mots.
Una aferrada, amic.

Una circular ben interessant amb aquesta variant per conectar amb el camí des Correu. Coneixia la pista per arribar a Son Sanutges, però no aquesta "camí".
Una bona publicació, ben informada i fotografiada, per un pas no massa transitat, per arribar a dalt de sa Mola.
Enhorabona Josep

Nosaltres tampoc coneixíem aquest camí que du al GR, està senyalat en el mapa de l'Alpina Tramuntana Sud.
La pujada després del pas de Son Sanutges la vaig veure publicada al vostre itinerari del comellar dels Teixos, vosaltres el feu de baixada.
Molt agraït pels teus encoratjadors mots.