dimecres, 1 d’abril del 2015

Es Teix amb neu

El puig des Teix des del Pla de la Serp (Panoràmica realitzada per Gabriel Pomar)
Aquesta primera setmana de febrer, molta és la neu caiguda a les muntanyes de la Serra de Tramuntana. La cota de neu s'ha situat molt baixa, devers els 200 metres d'alçada i els gruixos acumulats són espectaculars.
La combinació cap de setmana, neu a dojo i un dia espectacular, és una oportunitat que, pels amants de la muntanya, no podem deixar escapar.
Generalment quan ocorre aquest fenomen meteorològic, la majoria de les carreteres de la Serra queden tallades als vehicles. Per aquest motiu, una de les opcions possibles, entre d'altres, és ascendir al puig des Teix. Com que no disposem de massa temps, finalment optem per la tradicional ruta de la coma dels Cairats i el Pla de la Serp.
La finalitat d'aquesta excursió, és trepitjar i gaudir de la neu, fenomen poc habitual aquí a Mallorca.
Itinerari: Valldemossa - coma dels Cairats - refugi de Son Moragues - desviament - pla de la Serp - puig des Teix i tornada pel mateix camí.
Així doncs, a les 8,10 h iniciem aquest itinerari davant les cases de Son Gual al nord-est del poble de Valldemossa. Després d’un gros garrover, agafem un camí ample i planer a l’esquerra en direcció est (WP-01). Aquesta pista de terra ens du, tot dret, fins la barrera de Son Moragues, la qual salvem per uns graons de pedra situats a la dreta del portell. Entrem de ple al ombrívol alzinar de la coma dels Cairats, avui tot cobert de neu. L'espectacle és de postal.
A mesura que anem pujant ens trobem, pel mig de la pista, branques i alzines rompudes que no han aguantat el pes de la neu.
Ara el nostre camí puja molt dret, descriu diverses corbes, passa per la font dels Polls i, arriba al refugi de Son Moragues, lloc ideal per fer la berenada (WP-02). Són les 9,20 h.
El dia és calmat i força clar, ens pensàvem que faria més fred, així mateix de la teulada del refugi pengen llargs caramells de gel, senyal que la nit passada ha estat gelada.
Les càmeres fotogràfiques no paren de disparar per captar aquests racons i paisatges amb un aspecte blanc poc habitual.
Reprenem la marxa i, un poc més amunt, deixem la casa de neu a la nostra dreta. A partir d'aquí la pista forestal finalitza i es converteix en un bonic camí de ferradura, és el camí de l’Arxiduc, avui cobert de neu verge.
El sender, de poc pendent, va guanyant alçada, els arbres donen pas a vegetació baixa i les vistes s'obren sobre el comellar. A uns trenta minuts del refugi, arribem al punt on hem de deixar el camí del GR (vora el lloc conegut com a Racó Perdut) i desviar-nos a la dreta (WP-03).
El tirany continua vers a l'est, salva un graó rocós, avui completament gelat i ens mena a una paret de partió que botem amb l'ajut d'una escala (WP-04).
Sobrepassada la paret, el camí continua pel Pla de la Serp. El puig des Teix apareix imponent a la nostra dreta.
Un cop travessat tot el pla, iniciem una forta pujada direcció est/sud-est a un collet entre un cim de 1.059 m a l'esquerra i el Teix a la dreta. Aleshores des del coll, girem a la dreta i per un fort coster assolim el capcurucull des Teix de 1064 m d'alçada i coronat amb el típic vèrtex geodèsic. Són les 11,50 h. Les vistes des del cim són espectaculars.
La tornada la fem pel mateix camí arribant de nou a Valldemossa a les 13,30 h.
Ha estat una ascensió en condicions hivernals molt divertida i inoblidable.

Ruta: No circular
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 31 minuts. (Total: 4 hores i 29 minuts)
Excursió realitzada el dia: 7 de febrer de 2015
Components del grup: Biel Pomar, Agustí, Xavier, Fernando, José Antonio, Tomeu C. i Josep.
Observacions: itinerari amb fort desnivell. Tot ell discorre per camí i tiranys fitats.

Perfecta fotografia d'una nevada espectacular. Sou un grup valent fent aquest recorregut. Enhorabona al grup i a tu per la publicació. Salut Josep

Moltes gràcies amic Llorenç,
Vam gaudir de trepitjar neu, una nevada tan intensa és poc freqüent aquí a Mallorca.