divendres, 8 de maig del 2015

Puig d'en Tió i el Pintal Vermell

Per la carena direcció al Pintal Vermell
Excursió matinal per les terres de migjorn de Sant Elm. Ascendirem a dos cims modestos, el puig d'en Tió i el Pintal Vermell, des d'on es divisen bones panoràmiques del sector de Ponent de la Tramuntana.
El punt de partida i arribada es situa passat el Km 7 de la carretera MA-1030 abans d’arribar a Sant Elm (WP-01).
Comencem l'itinerari a les 8,30 h amb un dia radiant, el cel sense ni un núvol, és d'un intens color blau.
Prenem el camí anomenat de la Torre. Als pocs minuts, arribem a l’alçada del castell de Sant Elm, on deixem el camí asfaltat i agafem la pista de l'esquerra (sud-oest) que neix als peus del puig Blanc. La pista rodeja el turó fins que finalitza a una zona rocosa. Aleshores i, mantenim l'altitud, fem cas de les fites que es dirigeixen cap al sud-est per un confós tirany fins arribar a un collet amb un encreuament de camins. Seguim tot dret per una pista de terra que puja vers al sud-est. Després de creuar una cadena que impedeix el pas dels vehicles, la pista volta a la dreta i, al cap de pocs minuts, ens situa a un segon collet i tot seguit a un camp de conreu.
La pista s'endinsa dins el pinar cap a l'est, passa pel costat d'una casa amb porxo (WP-02) i arriba a un nou entreforc de camins, on cal prendre cap a l'esquerra en pujada. El sender s'enfila per dins una coma. Al cap de pocs minuts, atenció! trobem un nou camí que parteix a la dreta i per on cal continuar. Aquesta pista baixa i, transcorreguts tant sols uns set minuts, la deixem per l'esquerra i prenem una nova pista que es dirigeix sud cap a una casa (WP-03). A la primera corba l'abandonem i seguim sud-est per un tirany enmig de la pineda i les carritxeres. El tirany comença a enfilar-se en forta pujada per una zona de marjades abandonades fins a desembocar en el coll que separa els dos cims que fem comptes assolir (WP-04). Són les 9,37 h quan hi arribem.
Després del coll, seguim les fites que ens guiaran fins al primer cim, el puig d'en Tió (273 m) (WP-05), on arribem en deu minuts. Les vistes que tenim davant són genials, la punta de na Galinda, cala en Tió, Sant Elm i la Dragonera.
Desfem les passes fins arribar de nou al coll (WP-04). Després de fer una parada tècnica per berenar, continuem sense camí nord-est seguint les escasses fites per damunt les roques que formen l'escarpada carena o per sota d'aquesta cercant els seus punts febles quan el pas es complica. Així, a les 11 h arribem al vèrtex geodèsic del puntal o Pintal Vermell (312 m) (WP-06).
Baixem del cim fins a una pista de terra i la seguim nord-est uns minuts fins trobar a l'esquerra un corriol fitat que ens pujarà a un collet, l'altre cantó del qual, s'inicia el pas Vermell (WP-07). Franquegem una encletxa i baixem per una lleixa de roca rogenca, preciosa, amb un tancat per al bestiar al final. Llavors el corriol serpenteja i baixa cap al nord fins a desembocar a una pista de terra a prop d'un coll (WP-08).
Continuem cap a l'esquerra (oest) en baixada fins arribar a una corba força tancada, punt on hem de deixar la pista i seguir tot dret (WP-09) i arribar a un collet amb una nova cruïlla. Continuem recte (oest) i assolim per un senderó el cim de la serra de sa Tea de 217 m, coronada per una petita caseta i una vella antena (WP-10). Retrocedim fins el collet i voltem a l'esquerra per un fressat sender, el qual en forta davallada, direcció nord al principi per voltar després a l'oest/sud-oest, ens mena a la pista per on hem passat al principi del nostre itinerari (WP-11).
Prosseguim cap a la dreta (nord) i en assolir la confluència de camins de davant el puig Blanc, prenem el sender de la dreta, el qual voreja el mencionat turó i ens deixa a l'alçada del castell de Sant Elm. Ara voltem a la dreta i per asfalt arribem de nou al punt on havíem iniciat l’itinerari. Són les 12,20 h.

Temps efectiu sense parades: 2 hores i 28 minuts. (Total: 3 hores i 50 minuts)
Excursió realitzada el dia: 28 de març de 2015
Components del grup: Biel Pomar, Marta, Miquel, Fernando, Tomeu C. i Josep.
Observacions: Itinerari que discorre per camins de carro i tiranys de muntanya. El tram de cresta entre el Puig d'en Tió i el Pintal Vermell, és l'únic tram del recorregut que pot presentar més dificultats de seguiment per l'escarpat del terreny. Cal transitar sense preses i amb seny.

Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies

Hola Josep.
Bona volteta i bones vistes. Turons modestos però tenen el seu puntet d'emoció.

Hola Joan,
Efectivament una curta ruta amb bones vistes del sector de Ponent de la Tramuntana.
El tram una mica més complicat és la pujada al puig del Pintal Vermell seguint la carena, però no és res de l'altre món.

Una passada de volta. No coneixíem aquest costat de Sant Elm, i emprant més o manco la mateixa informació, ens hi hem fet un tomb. Bona publicació, tant per la informació com per la fotografia.
Enhorabona i salut Josep.

Si què és una passada aquest itinerari, és bo de fer, discorre per un indret molt tranquil i molt agraït en quant a vistes.
Molt agraït pel teu amable comentari.
Una aferrada amic.

Anònim ha dit...

hola, soc Miquel Clamor.

molt bona volta. la vaig fer fa temps excepte alguns trams i per això vaig decidir tornarla fer. La faig fer en sentit contrari i m´agrada mes com l´has fet tu. El tram puig d´en Tió a Pintal Vermell es complicat perque no hi ha fites i s´ha emprar ses mans.
Val la pena fer-ho, impressionants les vistes de Dragonera.

Gràcies per les teves indicacions i blog.

Hola Miquel Clamor,
Efectivament una bona volta ben engrescadora amb l'al·licient de la cresta del Pintal Vermell que dona un poc d'emoció a la caminada.
Molt agraït pel teu interès per aquest itinerari, m'alegra que us hagi agradat.