dijous, 16 de juliol del 2015

Torrent de Son Martí

Puig de Galatzó.
Aquesta és una excursió ideal per fer en un matí i gaudir de les vistes del sector de Ponent de la serra de Tramuntana.
El punt de partida i arribada es situa a l'entrada del camí de la finca pública des Galatzó devers el punt quilomètric 2,300 de la carretera Ma-232 de es Capdellà a Galilea (WP-01).
Comencem l'itinerari a les 8 h amb un dia radiant, el cel sense ni un núvol, és d'un intens color blau. Hem de caminar, en direcció a Galilea, fins passada la segona corba (abans d'arribar al km 3), on abandonem la carretera botant la tanca de protecció (WP-02). Baixem sense camí per dins el pinar direcció, primer nord-est per voltar posteriorment cap a sud-est. Més endavant, salvem una reixeta sense complicacions i, després de baixar entre marjades abandonades, arribem al torrent de Son Martí (WP-03). Són les 8,25 h.
Prenem la pista que discorre paral·lela al mencionat torrent. Deixem a l'altra banda un antic molí fariner i, després de creuar la llera del torrent, seguim per la pista fins a un entreforc de camins (WP-04). El nostre itinerari continua pel sender de l'esquerra, vers al nord. Franquegem un camp de conreu, on al final del qual i vora el torrent, es localitza una primera font ufana (WP-06). Ara el tirany es troba molt tapat per les carritxeres i costa una mica de seguir, però hem de continuar paral·lels al pregon torrent que ens queda a la nostra esquerra. Transcorreguts uns deu minuts, el caminet creua altre cop el torrent, gira a la dreta i continua pla paral·lel a aquest, deixa una segona font ufana a la dreta (WP-08) i arriba a una peculiar construcció, un mur de paret en sec amb grans contraforts (WP-09).
L'altre costat de la paret, s'inicia un bonic camí carreter amb trams empedrat que ascendeix descrivint llaçades cap al nucli des Rafal (Galilea), on arribarem en trenta minuts. En aquest camí s'hi estan realitzant tasques de neteja, ens sorprèn que la majoria de pins que es troben al mig del sender estan amb l'escorça pelada a poca alçada del sòl. En finalitzar la pineda, el camí es converteix amb un tirany de muntanya que discorre amb pujada enmig de la garriga fins assolir el nucli urbà abans esmentat. Cap a l'est, podem divisar la silueta inconfusible del puig de na Bauçana i les cases de Son Cortei.
Camí empedrat.
Dirigim la passa nord-est i a la primera cruïlla prenem el vial asfaltat de l'esquerra que, en pocs minuts, desemboca a la carretera MA-1032 a l'entrada de Galilea (WP-10). Són les 10 h en punt.
Girarem a l'esquerra (oest) i marxarem devers set minuts per la carretera per deixar-la de nou per la dreta i prendre una pista de terra (WP-11). La pista passa per un collet des d'on es gaudeix una bonica vista del Galatzó i la Mola de S'Esclop, baixa suau cap al sud-oest i arriba a una cruïlla de camins, nosaltres seguim l'opció de la dreta (WP-12).
Aquest nou tirany descendeix per dins un tàlveg enmig de la garriga i cinc minuts més tard, trobarem un nou trencall que seguim pel camí de l'esquerra (WP-13) que en suau pujada ens mena dalt d'un turonet on es localitza el Pla des Pins. Aquí es gaudeix una esplèndida panoràmica (WP-14).
Passat el Pla des Pins, dirigim la passa en baixada cap a l'oest, de sobte el tirany desapareix per una zona rocosa, però les fites ens guien fins a retrobar de nou el viarany el qual passa per un collet (cota 291 m).
Després del collet, el tirany baixa cap al sud i, quinze minuts més tard, canvia de direcció cap a nord-oest i arriba dins un tàlveg on torna a canviar cap al sud-oest fins a desembocar a la carretera on tanquem el cercle.
Ara només ens queda recórrer els darrers metres de la ruta seguint la carretera que en un tres i no res ens deixa on hem iniciat la ruta. Són les 11,30 h passades en arribar al vehicle.
Itinerari publicat per l'amic Toni Sureda (Senderisme de Socay).

Temps efectiu sense parades: 2 hores i 39 minuts (Total: 3 hores i 39 minuts)
Excursió realitzada el dia:
6 de juny de 2015
Components del grup: Biel, Fernando i Josep
Observacions:
Itinerari bo de fer. Sols hi ha un curt tram al principi sense camí ni fites del (WP-02) al (WP-03), la resta discorre per camins de carro i tiranys de muntanya. .

Molt interessant aquesta ruta... i gens coneguda, al manco per jo. Aquest hivern en Jaume Tort ens va convidar a compartir un itinerari per aquesta contrada, i per les fonts i el camí empedrat ben be podria coincidir en qualque tram. Altres compromisos ens privaren de conèixer aquets llocs. Molt bones les informacions i la fotografia Josep... i gràcies per compartirho.

Sí, segur que coincideix algun tram, ja que és en Jaume qui em va parlar d'aquesta ruta a mi també.
És un itinerari bo de fer i força interessant, és gaudeixen de bones panoràmiques. Si es fa en època que el torrent du aigua, encara ha de ser més maca.
Salut amic.

Anònim ha dit...

Som Miquel Clamor.

Molt maca l´excursió. sorprenent que hi hagues aigua en la primera font ufana.
També sorprenent el tall als arbres de la pujada. Está molt be per fer aquests dies calurosos. El paisatje es canviant.
Gracies per compartir.

Hola Miquel,
M'alegra que us hagi agradat aquesta excursió. Sí, és sorprenent trobar aigua en aquesta època de sequera extrema.
Salutacions i que segui gaudint d'unes bones excursions.