dimarts, 14 de juny del 2016

La carena de la font de l'Aubi

Font de l'Aubi
Un itinerari circular i bastant llarg que discorre per un territori amarat d'història i arquitectura tradicional. A més amb un component esportiu important, el pas d'accés al bassol Nou. (Tomàs Vibot).

Punt de partida: Km 15,800 de la carretera Ma-11 de Palma a Sóller. Deixem el vehicle a un aparcament situat a la vorera de la carretera, un poc abans d'arribar al trencall que du a les cases de l'Alqueria d'Avall.

Itinerari: Km 15,800 de la carretera Ma-11 de Palma a Sóller - cases de l’Alqueria d’Avall - coll de sa Senyora - font de s'Aubi - pas de s'Aljub - bassol Nou - carena de la font de s'Albi (Serra dels Pins) - camí carreter de la cometa Vera - pas de sa Fesa - Km 15,800 de la carretera Ma-11 de Palma a Sóller.

(WP-01) Km 15,800 de la carretera Ma-11 - 0,0 km - 0 minuts - 201 m d'altitud.
A les 8,05 h iniciem la caminada pel camí asfaltat que du a les cases de l'Alqueria d'Avall. El dia és radiant, cel blau i sense un núvol. Deixem la possessió a la dreta i després de creuar dues barreres, emprenem un bonic camí carreter. El camí fa llaçades amb lleugera pujada enmig de bancals ben arranjats d'oliverar. En una pronunciada volta, deixem un porxo cobert amb un aljub annex. Un poc més amunt, franquegem el portell que dóna entrada a l'alzinar i a continuació, localitzem un altre porxo d'un aiguavés de teules amb un coll de cisterna a la vorera. Mentre anem pujant, gaudim de bones vistes de Bunyola, el punxegut puig de Son Poc i el puig de son Nassi. Seguim la pujada per dins l'alzinar i, després de deixar un altre porxo de volta i un aljub, assolim el coll de la Senyora, situat entre sa Gúbia i el cim de sa Plana.
Coll de la Senyora
(WP-02) Coll de la Senyora - 4,6 km - 1 hora i 10 minuts - 536 m d'altitud.
En aquest coll, hi ha la fita que recorda que el mirador i el refugi que hi ha dalt del puig de s'Alqueria (sa Gúbia) foren construïts pel Foment de Turisme a la memòria d’uns dels seus fundadors, l’excursionista Leandre Ximenis (1864-1938).
Després d'una breu aturada, seguim pel camí de la Muntanya, fàcil, amb lleugera baixada. Deixem a la dreta el porxo del Pouet i el camí que es dirigeix al pas de sa Fesa. Després d'una llarga caminada planera, deixem a l'esquerra el camí carreter que baixa a les cases de la Muntanya. A partir d'aquí, comencem a pujar vers al nord, comellar a munt. A pocs passos, passem pel costat d'un porxo de volta i, al seu darrera, un dipòsit d'aigua tapat. La pista prossegueix vorera del torrent fins a la font de l'Aubi, situada a la vorera del camí.

(WP-03) Font de l'Aubi - 7,4 km - 1 hora i 55 minuts - 542 m d'altitud.
És una font que brolla sota una gran roca. Presenta una llarga pica amb tres compartiments. Un bon lloc per berenar i recuperar-nos [2 hores i 18 minuts]. Després del descans, reprenem la marxa per la pista fins que aquesta finalitza. A continuació, ens orientem casi nord, sense sendera, pel vessant esquerre del torrent buscant el millor pas. La pujada és bastant rosta i lenta: pedres, roques, branques i arbres ajaguts no ens ho posen gens fàcil. Un poc més amunt, deixem a l'esquerra un rotlo de sitja amb la seva corresponent barraca que aprofita una balma.

(WP-04) Rotlo - 8 km - 2 hores i 35 minuts - 645 m d'altitud.

Continuem ascendint per la banda esquerra del torrent i, cent vint metres més endavant, creuem a l'altre cantó del barranc per enfilar-nos a la roca i superar un important salt. Ens trobem en el pas de s'Aljub.
Pas de s'Aljub
(WP-05) Pas de l'Aljub - 8,2 km - 2 hores i 47 minuts - 701 m d'altitud.
Un cop situats a la banda dreta del barranc, emprenem la grimpada per la paret. En el darrer tram, la roca és bastant llisa i no té bones preses als peus ni a les mans. En sec no presenta excessives dificultats, tot i que s'ha d'anar amb seny i sense preses.
Un cop superat aquest pas, tirem endavant vers nord/nord-oest, per damunt roques, ara pel marge dret del barranc. Aviat arribem a un bonic aljub de volta, el bassol Nou, situat en un pla dins la mateixa llera de la torrentera. A una punta té un coll de cisterna i a l'altra, és un abeurador pels animals.
Bassol Nou
(WP-06) Bassol Nou - 8,3 km - 3 hores i 5 minuts - 732 m d'altitud.
Sortim definitivament del torrent i progressem un altre pic sense camí orientats a est/sud-est. No tardem gaire en assolir un rotlo de sitja.

(WP-07) Rotlo - 8,4 km - 3 hores i 15 minuts - 753 m d'altitud.
Segons les instruccions que disposem, des d'aquí arranca un camí de ferradura bastant desfet i gens bo de seguir. Nosaltres l'intuïm i seguim cap a xaloc (sud-est) amb lleugera pujada, fins assolir la carena de la font de s'Aubi o serra dels Pins. Un cop damunt la serralada, continuem sud amb l'ajuda d'esporàdiques fites, fins arribar a una zona més planera i ampla (cota 738 m). Aquí hem d'estar atens, doncs hem de trobar un camí que pren baixada cap a llevant fins a desembocar al camí carreter de la cometa Vera.
Localitzem dues fites a l'esquerra i separades de la carena. Iniciem la baixada orientats cap a l'est realitzant diverses giragonses. Els primers metres són bastant rostos però a mesura que perdem alçada, el pendent es va suavitzant i la davallada és relativament còmode. Ara bé no trobem rastre del camí que figura a les explicacions. Ens pensàvem trobar algun vestigi, com margets de sosteniment i/o fileres de pedres, que ens confirmessin que va existir una via de ferradura.
A les 12,15 h. assolim el camí mencionat de la cometa Vera, una bona mostra de via de carro tradicional (Tomàs Vibot en una altra excursió: De Valldemossa a Bunyola, l'anomena camí de la Plana i en el recent catàleg de camins del terme municipal de Bunyola, està citat com a (78) camí de sa Bassa).
Bassa de la Muntanya
(WP-08) Camí de carro - 9,2 km - 4 hores i 10 minuts - 639 m d'altitud.
Un cop damunt el camí, continuem a la dreta i iniciem la baixada (sud) per aquesta fàcil via. A mesura que anem descendint, trobarem diversos elements etnogràfics, el primer de tots un rotlo de sitja, a la dreta del camí. Després un forn de coure pa en bon estat de conservació, també a la dreta. Segueix una olla de calç, a l'esquerra i separada uns metres del sender, i un poc més avall, la bassa de la Muntanya de grans dimensions i amb forma de ferradura (WP-09) (566 m). Possiblement aquesta bassa dóna nom al camí. Després de dues corbes seguides, es localitza un porxo de volta i un altre forn de calç. El camí franqueja un portell i surt del bosc per entrar dins l'olivar. Finalment enllaça amb el sender que ve del porxo del Pouet. Per no baixar pel mateix camí, el de la Muntanya, decidim fer-ho pel pas de sa Fesa i el comellar de l'Infern. Voltem cap al nord per un camp de conreu fins arribar a l'alzinar, on tombem a l'esquerra i localitzem l'entrada al pas de sa Fesa. Aquest pas és una profunda i estreta escletxa entre roques. Al bell mig hi ha una barrera de fusta amb un rudimentari botador fet de branques que marca el canvi de propietat.
Pas de sa Fesa
(WP-10) Pas de sa Fesa - 10,4 km - 4 hores i 30 minuts - 523 m d'altitud.
Després del pas, emprenem un pronunciat descens amb tendència a la dreta, envoltat d'alzines espesses.  Al final de la forta baixada, anem a raure a un camí carreter i entrem a l'olivar. Seguint aquesta via arribaríem a una barrera tancada que impedeix el pas. Pocs metres abans d'arribar a l'esmentada barrera, deixem el camí per la dreta i prenem una drecera per dins un torrentó. Un poc més avall, deixem a l'esquerra una segona barrera i, a continuació, arribem a una tercera barrera, l'altre cantó de la qual, surt una pista per on hem de continuar. En aquesta tanca, hem de voltar a l'esquerra i seguir un tirany que discorre aferrat a la reixeta, fins arribar un punt que aquest filat es pot obrir i ens permet agafar la pista de terra.
L'ampla via segueix a peu pla, passa el torrent de n'Angelè, volta cap a la dreta i baixa marcant diverses llaçades, fins enllaçar amb el camí de Biniforani Vell on voltem a la dreta (s'Hort). Immediatament, franquegem un portell amb barrera metàl·lica, que ens permet sortir de la finca. Un poc més avall, passem pel costat d'un safareig. Amb el torrent a l'esquerra, caminem entre oliveres fins arribar a la carretera de Sóller, on donem per finalitzat aquest itinerari.

(WP-01) Km 15,800 de la carretera Ma-11 km - 5 hores i 35 minuts - 201 m d'altitud.
Arribem a l'aparcament a les 13,40 h.

Temps efectiu sense parades: 4 hores i 5 minuts (Total: 5 hores i 35 minuts)
Excursió realitzada el dia: 21 de maig de 2016
Components del grup: Pere, Biel Pomar, Fernando i Josep
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari llarg que presenta pujades i baixades molt fortes, cal salvar un fort desnivell. Des del (WP-03) al (WP-08) no hi ha camí, és necessari tenir bona orientació en muntanya i guiar-se per la intuïció. Per superar el pas de s'Aljub ? haurem de fer servir les mans i no patir vertigen.
Referències: La carena de la font de l'Aubi. Tomàs Vibot.

Clica la imatge per veure l'àlbum de fotografies

Una bona volta amb una pujada molt interessant per aquest pas. Conec la part baixa del recorregut com també la baixada, ja que és el recorregut que hem emprat per pujar a vegades al puig de sa Font. Segur que vareu gaudir el recorregut i els llocs trepitjats. Enhorabona a tot el grup i especialment a tu Josep, per la publicació i totes les informacions aportades. Salut

La pujada pel comellar de la font de s'Aubi i el pas d'accés al bassol Nou, dóna un toc d'aventura a la ruta.
Gràcies pel teu comentari.