dimarts, 21 de març del 2017

Refugi dels Tossals, pou de sa Coma i Pica des Garrover

Refugi de Tossals Verds
Es tracta d'un itinerari circular que parteix de Son Ordines pel camí que discorre paral·lel al torrent d'Almadrà, fins enllaçar amb el que ve d'Alaró, per seguir ascendint cap al refugi. Posteriorment, pel camí de sa Coma arribarem el pla de sa Bassola i a les cases Velles dels Tossals. Iniciarem el descens cap al refugi seguint els indicadors de la Ruta de Pedra en Sec (GR-221) i ens desviarem per la variant del camí de la Pica del Garrover.
Aquest itinerari ja el vaig realitzar l'abril del 2009 però amb unes condicions totalment diferent, avui gaudim d'un paisatge blanc arran de la recent nevada que cobreix les muntanyes de la Serra.

Per arribar al punt d'inici d'aquest itinerari, el petit aparcament que hi ha a l'entrada de Son Ordines (261 m), hem de prendre la carretera Ma-2110 de Lloseta a Alaró. Sortint de Lloseta, a uns 2,5 km, comença a la dreta la pista que porta al Refugi des Tossals. Es tracta d'una llarga i estreta carretera amb molt mal estat.

(WP-01) Aparcament vora la possessió de Son Ordines - 0,00 km - 00 minuts - 261 m d'altitud.
Són les 8:54 h quan iniciem la passa pel camí que condueix al refugi dels Tossals Verds. Es tracta d’una pista ampla, amb alguns trams cimentats, que discorre paral·lel al torrent d’Almadrà. En aquesta primer part, veiem la canaleta que pel vessant dret del torrent, baixava l’aigua de la font del Pi fins a les cases de Son Ordines. En vint minuts, el camí franqueja el torrent per un pont, passa pel costat d’una balma anomenada la cova de la mare de Déu i per l’Estret, punt on el congost s’estreny. Creuem l'antic portell sense barrera del Tossals Verds i, immediatament, la barrera nova d'aquesta finca, fins arribar a una bifurcació de camins, el de l'esquerra ve d'Alaró a través de la possessió de Solleric. Un rètol indica "GR-221 - Refugi de Tossals Verds - 15 min."

(WP-02) Cruïlla de camins - 1,829 km - 33 minuts - 370 m d'altitud.
Seguim la pista i, passada la segona corba, la deixem per l'esquerra pel camí vell d’Almallutx. Es tracta d'un camí de ferradura amb trams empedrat que puja entre marjades d'oliveres i que amb forta pujada ens mena al refugi, on pista i sendera coincideixen. Són les 10:00 h.
Pou de sa Coma
(WP-03) Refugi de Tossals Verds - 2,771 km - 1 hora i 5 minuts - 520 m d'altitud.
Al costat de la llar del refugi fem la berenada. Mitja hora més tard, reprenem la marxa per l'esquerra de l'edifici on un rètol ens indica diverses opcions (Pou de Sa Coma 15min./Ses Cases Velles 45min.). Voltem cap l'esquerra, direcció nord-oest. No tardem gaire en franquejar un portell amb barrera de fusta (collet des Putxol), baixem per un camí amb una barana de fusta a l'esquerra fins arribar a un nou enforcall.
Deixem a l'esquerra el camí que es dirigeix a la font del Noguer pel pas Llis, i continuem tot dret pel camí de Sa Coma. Al cap de pocs minuts, passem pel costat del pou del mateix nom amb la pica ben coberta de neu.

(WP-04) Pou de sa Coma - 3,514 km - 2 hores i 5 minuts - 563 m d'altitud.
Avancem comellar amunt intuint el tirany, doncs som els primers en passar obrint traça a la neu verge. Mentrestant divisem a l'esquerra, dins el torrent els "parats", una de les mostres més representatives de l’enginyeria hidràulica popular de la pedra en sec. D’una amplada i consistència superior a l’habitual, van ser concebuts per al conreu de l’olivera i perquè filtressin l’aigua sense espenyar el marge i endur-se’n la terra (Joan Carles Palos).
Sortint del comellar, arribem al pla de sa Bassola, a l'esquerra del qual, dins l'alzinar, veurem les ruïnes de les Cases Velles dels Tossals. Val la pena atansar-s'hi.

(WP-05) Cases Velles - 4,619 km - 2 hores i 48 minuts - 706 m d'altitud.
Deixem enrere les cases i creuant per damunt s'Era des Sementeret, enllacem amb el camí del GR-221. (WP-06) (706 m d'altitud). A l'altre cantó i ben a prop, ens queda el pou de sa Bassola.
Des d’aquí, iniciem el descens cap al refugi seguint el sender de la Ruta de Pedra en Sec (GR-221) fins arribar a un nou encreuament de camins, punt on deixem el GR per seguir pel camí de sa pica des Garrover. Un rètol indica "Refugi de Tossals Verds - 24 min."

(WP-07) Camí Pica des Garrover - 5,701 km - 3 hores i 17 minuts - 644 m d'altitud.
El camí, ben fresat, baixa direcció sud-oest paral·lel a una paret seca, amb boniques vistes dels sementers del Clot d'Almadrà i la silueta del puig de s'Alcadena. Més avall, marca diverses ziga-zagues, creua un portell amb una barrereta de troncs i ens mena al refugi de Tossals (WP-03 - 6,944 Km - 3 hores i 56 minuts - 520 m d'altitud).
Ara ja sols ens queda seguir el recorregut que hem fet en el tram inicial d'aquest itinerari, però a l'invers. A les 13,54 h arribem de nou al petit aparcament de les cases de Son Ordines.

(WP-01) Aparcament de Son Ordines - 9,945 km - 5 hores - 261 m d'altitud.

Inici/ Final: Aparcament cases Son Ordines
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 38 minuts (Total: 5 hores)
Excursió realitzada els dies: 18 de gener de 2017
Components del grup: Pere, Joan P., Vicenç, Biel M., i Josep.
Observacions: itinerari bo de fer, tot ell discorre per camins i tiranys de muntanya.

Track del GPS a Wikiloc.

Belles imatges d'un recorregut clàssic... amb l'afegitó de la neu. Una mostra clara del hiver que hem tingut, molt variable. Bona publicació Josep

Sí, un recorregut bo de fer, amb l'única finalitat de gaudir de la neu, fenomen meteorològic que s'ha donat molt poc en aquest hivern recentment finalitzat.