dilluns, 17 d’abril del 2017

Pas de n'Alou i pas de l'Encletxa

Cova de Son Torrella
El punt de sortida d'aquest itinerari es situa al portell de l'embassament de la finca pública de Cúber (quilòmetre 34 de la carretera Ma-10 de Pollença - Andratx).

(WP-01) Portell de l'embassament de Cúber - 0,00 km - 00 minuts - 762 m d'altitud.
A les 8,37 h comencem a caminar a l'entrada de l'embassament de Cúber. Un cop passada la barrera, seguim l'indicador del GR que ens porta pel camí planer que voreja l'embassament per la riba nord.
Sa Rateta i Lofra s'emmirallen a les aigües tranquil·les del pantà el qual es troba ple a vessar. En deixar l'embassament, traspassem el torrent de Binimorat i, una mica més amunt, franquegem la barrera que dóna pas a l'ampla pista que ve del coll de Lofra. Ascendim per aquesta pista i, uns quatre-cents metres més endavant, l'abandonem per la dreta.
Embassament de Cúber
(WP-02) Desviament cap al pas de n'Alou - 2,639 km - 40 minuts - 769 m d'altitud.
Ens envolta un gran paisatge. Al nord-oest la llarga serralada de Cúber, la qual té cims de 880 metres fins a 979 metres d'altitud i una gran obertura on es localitza el pas de n'Alou que permet travessar de la vall de Cúber a la coma de Son Torrella. Al sud-est, les elevacions de na Franquesa i sa Rateta.
Després de travessar el torrent, emprenen la forta muntada orientats a nord, per un terreny, primer escalonat, i després pedregós. A mesura que anem pujant, trobem algunes esporàdiques fites que ens aproximen a la falda de les penyes. Continuem per la base del espadats, fins que arribem a una canal força vertical i llisa per on és factible ascendir amb l'ajuda de les mans, és el pas de n'Alou o pas de n'Alí. Un cop arribem al coll (cota 923 m), iniciem la baixada per la vessant contrària fins arribar a un reixat perpendicular, ja en la coma de Son Torrella, la qual es troba uns cent quaranta metres més elevada que la de Cúber.
Pas de n'Alou
Coma de Son Torrella - 3,276 Km - 1 hora i 20 minuts - 912 m d'altitud.
Avancem direcció sud-oest aferrats a la reixeta del tancat i, tant sols cinc minuts més tard, si ens fixem a l'esquerra, a la falda de la serralada de Cúber, veurem la curiosa obertura de la cova de Son Torrella. Per accedir-hi, hem de realitzar una petita grimpada per una paret d'uns tres metres. Si la roca és seca, no presenta masses dificultats i val la pena visitar-la.

(WP-03) Cova de Son Torrella - 3,471 km - 1 hora i 28 minuts - 915 m d'altitud.
Aquesta cavitat és un important jaciment arqueològic del calcolític, uns 2.500 anys abans de Crist. Les seves dimensions són: un corredor de 7x3 metres que dóna a una petita sala de 3x3 metres.
Uns pocs metres més endavant i a una cota superior (934 m), es localitza la cova de Son Torrella II o cova Rodona (WP-04), més petita que l'anterior.
Visitada la cova, continuem pel corriol que transita pel costat de la tanca (dreta) i per la base de la serralada de Cúber (esquerra), direcció sud-oest (Llebeig) i, quatre-cents cinquanta metres més endavant (botador metàl·lic), tombem noranta graus a l'esquerra. A una cinquantena de metres més amunt, trobem la boca de l'avenc de Son Torrella, d'uns noranta-tres metres de profunditat.

(WP-05) Avenc de Son Torrella - 4,076 km - 1 hora i 53 minuts - 917 m d'altitud.
Un bon lloc per reposar forces i berenar. Vint-i-cinc minuts més tard, reprenem la marxa per un corriol de cabres paral·lel al tancat de reixeta, fins arribar a una era de batre i un porxo.

(WP-06) Porxo i era - 4,459 km - 2 hores i 23 minuts - 901 m d'altitud.
Deixant el porxo enrere, continuem, oest/sud-oest, passant pel costat d'una bassa. Poc després, enllacem amb al sender principal que transcorre per dins la coma. Per aquest corriol pedregós, amb suau pendent i amb una curta caminada, assolim la part alta de la coma, en el coll de les Solanes, tancat amb una paret baixa.

Coll de les Solanes - 4,847 Km - 2 hores i 33 minuts - 931 m d'altitud.
Des d'aquí, arrenca el xaragall del Verger que desboca al barranc de Biniaraix, però la nostra ruta continua cap al coll de Lofra pel pas de s'Encletxa. Així doncs, deixem la ruta habitual, pels Camins Nous (est), creuem la paret mitgera i avancem vers el sud/sud-est sense camí, amb alguna esporàdica fita. Baixem una mica i flanquegem pel vessant inclinat de la muntanya i pel peu d'unes parets escarpades, fins arribar al pas de s'Encletxa. Aquest tram és una mica aeri i cal anar en compte.
Pas de l'Encletxa
(WP-07) Pas de s'Encletxa - 5,102 Km - 2 hores i 53 minuts - 919 m d'altitud.
Es tracta d'un estretíssim passadís que per entrar-hi cal ajupir-se un poc, però no presenta cap tipus de dificultat de trànsit. L'altre cantó avancem per un terreny rocós i arribem a una paret seca (WP-08) punt on enllacem amb el camí de la ruta habitual. Continuem baixant cap al Sud seguint el fressat camí pels darrers contraforts de la Serra de Cúber, fins assolir el coll de Lofra.

(WP-09) Coll de Lofra - 5,900 Km - 3 hores i 13 minuts - 879 m d'altitud.
Des d’aquí, iniciem la tornada pel sender de la Ruta de Pedra en Sec (GR-221) que davalla per dins un pinar. Uns minuts més tard, enllacem amb la pista ample a l'alçada de les cases de Binimorat. Ara només ens queda recórrer aquesta pista que travessa per damunt la represa i volta l'embassament per la dreta.

(WP-01) Portell de l'embassament de Cúber - 10,150 km - 4 hores i 16 minuts - 762 m d'altitud.
A les 12:53 h arribem al portell d'entrada a Cúber, donant per finalitzada aquesta bonica volta.

Inici/ Final: Portell de l'embassament de Cúber
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 54 minuts (Total: 4 hores i 16 minuts)
Excursió realitzada el dia: 2 de març de 2017
Components del grup: Pere, Biel Pomar, Tomeu C., Sebastià E.,Joan P., i Josep
Cartografia: mapa de l'Alpina Tramuntana Central. Escala 1:25.000
Observacions: En general és un itinerari que transcorre per camins ben marcats, menys la pujada pel pas de n'Alou  i el curt tram per arribar al pas de s'Encletxa on no hi ha camí i cal travessar un vessant molt inclinat per un terreny incòmode de roques i càrritx. El pas no presenta cap dificultat tècnica.
Referències: cova de Son Torrella i pas de n'Alí. Joan Riera.

Track del GPS a Wikiloc.

Hola Josep. Una ruta ben maca, interessant i molt completa. Gràcies per citar-me. Veig que has fet canvis en la presentació de la crònica. És més atractiva així.
Salut amic Josep.

Hola Joan,
Hem seguit les vostres passes però l'inversa. Em faltava conèixer la pujada pel pas de n'Alou i la curiosa cova de Son Torrella.
Moltes gràcies per comentar.