dilluns, 8 de maig del 2017

Mola de sa Bastida

Picó Gros
En aquesta mola ens trobem les restes d'un assentament defensiu de l'època tardo-romana (entre els segles V i VIII), just abans de l'ocupació musulmana de l'illa.

El punt d'inici es troba a la plaça de Cabrit i Bassa del barri de Los d’Amunt d’Alaró.

(WP-01) Plaça Cabrit i Bassa - 0,00 km - 00 minuts - 243 m d'altitud.
Comencem a caminar devers les 7,10 h amb un matí ben fresc i clar. Sortim de la plaça pel carrer de Son Duran que ens condueix fora del nucli urbà i, tant sols uns cent metres més endavant de la última casa, deixem el camí per l'esquerra.

(WP-02) Desviament a l'esquerra - 0,308 km - 5 minuts - 256 m d'altitud.
Entrem dins una espessa garriga i sense cap traça de camí, ascendim adreçats a oest/nord-oest per damunt de grans llisars de roca, que d'estar eixuts, no presenten cap dificultat. Avancem amb forta pujada per la vessant d'aquest muntanya, aviat assolim la carena de la mola (cota 350 m) i, en direcció nord-oest, arribem a una paret cabrera.
Continuem paral·lels a la paret, sempre direcció nord-oest, passem pel costat d'unes roques, anomenades el Picó Petit, i arribem als peus dels penya-segats del Picó Gros, des d'on ja divisem les primeres restes de la murada defensiva. Continuem aferrats a les altes parets del Picó Gros, observant altres fragments de murada. A les 8:05 h, arribem al collet entre el Picó Gros i sa mola de sa Bastida.
En aquest punt, localitzem un entreforc de camins. Cap a l'esquerra, un tirany cap a la font de sa Bastida, el qual fem comptes utilitzar per la baixada. Continuem ascendint pel viarany de la dreta. Es tracta d'un camí de bístia molt desfet i amb trams desaparegut que no és fàcil de seguir. Aviat passem pel costat d'un rotlo de sitja.
Murades
(WP-03) Rotlo - 1,122 km - 1 h i 10 minuts - 491 m d'altitud.
El viarany va pujant per un terreny molt rocós i escarpat fent algunes llaçades i, amb l'ajuda d'algunes fites, ens mena al puig de sa Mola (578 m) poblada d'alzines.

(WP-04) Penya de sa Bastida - 1,394 km - 1 h i 30 minuts - 578 m d'altitud.
Continuem pel vessant oposat en lleugera baixada fins arribar al límit dels espadats de la vessant nord.

(WP-05) Mirador natural - 1,547 km - 1 h i 40 minuts - 567 m d'altitud.
Si el dia acompanya, no cal dir que les vistes són espectaculars: la Galera, sa Talaia de cals Reis, can Llenderina, el castell d'Alaró, s'Alcadena, ...
Retrocedim pel mateix camí intentant no perdre les fites, fins arribar de nou al coll que ens separa del Picó Gros.
(WP-06) Coll - 2,087 km - 2 h i 10 minuts - 448 m d'altitud.
En aquest punt, voltem cap a l'oest (dreta) per un vell sender empedrat, passant pel costat de restes de murades i unes ruïnes. Un cop passades aquestes, el camí desapareix per damunt unes margades abandonades d'olivar.
Aquí fem una aturada per berenar. Vint minuts més tard, reprenem la marxa procurant mantenir l'alçada i la direcció oest. No tardem massa en trobar la canonada de l'aigua de la font de sa Bastida a l'embotelladora. La seguim en lleugera pujada i, un poc més endavant, desemboquem a una pista de terra.

(WP-07) Pista - 2,442 km - 2 h i 50 minuts - 421 m d'altitud.
Prenem aquesta via cap a la dreta, en sentit ascendent, i no ens torbem gaire a arribar a l'ull de la font, després de franquejar una barrera sense cadenat.

(WP-08) Font de sa Bastida - 2,612 km - 2 h i 55 minuts - 440 m d'altitud.
Una de les fonts més cabaloses de l'illa, l'ull de la qual, es troba dins una capella de pedra. A una marjada més avall, hi ha un bonic safareig ple d'aigua.
Des de la font, continuem pujant per la pista de terra la qual marca diverses llaçades en sentit nord. En arribar al coll de sa Bastida, entre el puig de sa Galera i la Penya, abandonem la pista per la dreta i saltem una paret de partió per passar a l'altre vessant. Tot d'una enllacem amb la pista formigonada provinent de les cases des Rafal.

(WP-09) Pista des Rafal - 3,372 km - 3 h i 15 minuts - 513 m d'altitud.
Prenem aquesta via cap a la dreta, en sentit descendent i, dos-cents seixanta metres més endavant, just al costat d'un porxo, l'abandonem per la dreta per arribar-nos a la cova Major, situada al peu dels espadats de sa Bastida, a la qual hi arribem per un viarany estret que planeja per damunt unes marjades.

(WP-10) Cova Major - 3,835 km - 3 h i 25 minuts - 486 m d'altitud.
Després de visitar aquesta enorme cavitat, retornem pel mateix camí, a la pista des Rafal. Fem una breu aturada al pou des Quer, situat davall una gran roca al cantó esquerra del camí.

(WP-11) Pou des Quer - 4,067 km - 3 h i 45 minuts - 467 m d'altitud.
Passat el pou, a la segona corba, prenem una drecera bastant fressada, que ens estalvia un bon tram de pista.
La pista continua en davallada descrivint diverses voltes, fins desembocar al camí vell d'Alaró a Orient, just davant la font de les Artigues. (Per arribar-hi, haurem de superar una barrera, pel seu costat dret, saltant una paret baixa).
Voltem a la dreta i, pel mateix camí que hem emprat a la pujada, arribem a Los d'Amunt i a continuació, a la plaça Cabrit i Bassa, on acabem la caminada. Són les 11,22 h.

(WP-01) Plaça Cabrit i Bassa - 6,029 km - 4 hores i 12 minuts - 244 m d'altitud.

Inici/ Final: Alaró. Plaça Cabrit i Bassa
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 25 minuts (Total: 4 hores i 12 minuts)
Excursió realitzada el dia: 18 de març de 2017
Components del grup: Pere, Agustí i Josep
Cartografia: mapa de l'Alpina Tramuntana Central. Escala 1:25.000
Observacions: Itinerari que pot presentar dificultats d'orientació. La pujada a la Mola és sense camí.
Referències: Es Picó Gros, sa Mola de sa Bastida i sa cova Major. Joan Riera.
Mola de sa Bastida. Picó Petit, Picó Gros i Penya de sa Bastida. Llorenç Soler.

Track del GPS a Wikiloc.

En primer lloc gràcies per citar-nos, encara que el mèrit és d'altres. En segon lloc dir-te que he gaudit força amb les fotografies. Noltros enganxarem un plujós i molta boira. Des del cim no varem poder veure res i la segona part de recorregut, ni visitarem la cova ni el pou, escapats cap Alaró amb una pluja intensa. Una molt bona publicació i fotografia. Enhorabona Josep... i salut

Hola amic Llorenç,
M'alegra que t'hagin agradat les fotografies, vam tenir un dia esplèndid.
Llàstima del mal temps que vau tenir, amb la boira no vau gaudir de les vistes, i la pluja no us va permetre completar l'itinerari.