dilluns, 31 de juliol del 2017

Des Grau al Cap de Favàritx. Caminant pel camí de Cavalls

Passarel·la d'accés a la platja des Grau
El trajecte d'aquesta etapa del camí de Cavalls, discorre completament per dins el parc natural de s'Albufera des Grau, enllaçant aquesta zona humida amb el cap de Favàritx, una punta rocosa de pissarra negra i grisa que configuren un dels terrenys geològics més antics de les Balears.

Al no ser un itinerari circular, prèviament hem deixat un vehicle a l'aparcament del far de Favàritx, punt on finalitza.

(WP-01) Es Grau - 0,000 km - 0 minuts - 5 m d'altitud.
A les 10:25 h iniciem la caminada per una passarel·la de fusta que travessa el canal de sa Gola i entrem a la llarga platja des Grau, de sorra fina i coberta per acumulacions de posidònia. Travessem tot l'arenal i, en arribar al final, enllacem amb les fites del camí de Cavalls. Continuem en ascens per aquest sender, i en arribar dalt una balconada, obtenim una fantàstica panoràmica de la badia des Grau i l'illa d'en Colom.
Tot d'una deixem a ma dreta un camí i seguim pujant cap al nord envoltats de garriga que sembla un jardí. Les blanques flors de les estepes i les rogenques lletreres, destaquen sobre el fons verd de les mates. Des d'aquest punt, observem en primer terme la torre de Rambla, construïda pels britànics el 1802, i a la llunyania, el far del cap de Favàritx.
El descens per l'altre vessant es realitza per un sender molt pedregós, que ens torna a situar arran d'aigua per creuar la cala dels Tamarells.
Cala Tamarells
(WP-02) Cala Tamarells - 1,868 km - 35 minuts - 4 m d'altitud.
Deixem cala Tamarells i el camí avança per una pineda. Un poc més endavant, trobem un gran ullastre a la vorera del camí, és un bon lloc per fer un petit descans i recuperar forces. Minuts més tard, reprenem la marxa i amb agradable caminada, arribem a la cala de sa Torreta, amb forma de mitja lluna, havent deixat a ma dreta una caseta amb porxo des d'on es gaudeix una bona vista.
El sender segueix pel bosc passant per darrera la cala. Deixem la pista i continuem tot dret per un camí arenós, fins arribar al final de la platja. La ruta continua en pujada per una pista pedregosa separant-se de la costa.
Un poc més endavant, volta a l'esquerra, franquejant, al cap de pocs minuts, una pista transversal i creuant dues barreres menorquines obertes, per uns voltants bonics de camps de pastura i garriga florida.
A les 12:35 h, arribem a cala en Cavaller.
Cala de sa Torreta
(WP-03) Cala en Cavaller - 5,464 km - 2 hores i 10 minuts - 3 m d'altitud.
Una petita cala de macs amb poca arena i acumulacions de posidònia. La nostra ruta continua per darrera una barraca i, de nou ens separem de la costa per dins una pineda. Creuem dues pistes en línia recte, la darrera, a l'alçada de cala Morella.

(WP-04) Cala Morella - 5,986 km - 2 hores i 20 minuts - 2 m d'altitud.
A partir d'aquí, la ruta torna a ascendir paral·lel a una paret mitgera i baixa per uns esglaons pedregosos a l'arenal d'en Morella o platja d'en Tortuga. La creuem en línia recte, tot admirant les aigües color turquesa del mar. El camí de pujada, amb baranes de troncs, ens deixa a dalt de tot d'un sistema de dunes, de d'on contemplem una espectacular vista de la bassa de Morella, una de les zones humides del parc Natural de s'Albufera des Grau. Progressem entre les dunes i arribem a una pista que cap a la dreta ens mena a la carretera del cap de Favàritx.
Cala d'en Morella
(WP-05) Carretera far - 8,414 km - 3 hores i 10 minuts - 2 m d'altitud.
Voltem a la dreta i en un tres i no res, arribem al far de Favàritx construït l'any 1922.

(WP-06) Cap de Favàritx - 9,228 km - 3 hores i 25 minuts - 2 m d'altitud.
Aquesta zona està molt castigada pels temporals de tramuntana, les ones inunden una esplanada que en assecar-se forma una superfície blanquinosa coneguda com 'La salina'.
A les 13:50 h, posem punt i final a l'excursió d'avui.

Horabaixa visitem al localitat de Fornells i la seva espectacular torre de forma troncocònica construïda entre 1801 i 1802, en època de dominació anglesa, amb l'objectiu de vigilar l'entrada del port de Fornells, impedir el desembarcament de vaixells enemics i protegir el Castell de Sant Antoni. L'imponent Cap de Cavalleria, el punt més septentrional de Menorca, amb penya-segats fins a 80 m. sobre el nivell del mar, coronats per un dels fars més antics de l'illa.
I finalment el jaciment arqueològic de la ciutat romana de Sanicera, l'actual Sanitja o Sa Nitja, primer nucli de població i port fundat a Menorca pels romans.

Ruta: Lineal
Inici/ Final: Es Grau - Cap de Favàritx
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 35 minuts (Total: 3 hores i 25 minuts)
Excursió realitzada el dia: 1 de maig de 2017
Components del grup: Tomeu M., Cati, Tomeu C., Maria, Pere, Francisca, Miquel, Pilar, Agustí, Aina, Cesca i Josep
Cartografia: Menorca. Camí de Cavalls GR-223. Escala: 1:50.000. Editorial Alpina.
Observacions: Itinerari bo de fer. Discorre sempre per camins ben marcats. El camí de Cavalls es troba ben senyalitzat.

Track del GPS a Wikiloc.

Un altre bona publicació del Camí de Cavalls. Molt bona fotografia, en un bon grapat de fotos has captat una amplia varietat de colors, tant de la vegetació com del mar. Sense oblidar tots els detalls de la ruta. Enhorabona... i salut

Aquesta etapa del Camí de Cavalls es considerada com un dels trams més bonics d'aquesta ruta. És una excursió per gaudir d’uns paisatges molt diversos: zones humides, ombrívols pinars, platges verges, terres de conreu i pastures.
Moltes gràcies pel comentari.