dilluns, 21 d’agost del 2017

El Castellot (Orient - Bunyola)

Orient
Excursió de pocs quilòmetres que ascendeix al puig del Castellot pel seu vessant sud-oest. Aquest cim es troba a la vall d'Orient, entre el Freu i el pas de s'Estaló. Per pujar-hi, haurem de superar un pas una mica aeri, sense una dificultat remarcable.

(WP-01) Orient - 0,000 km - 0 minuts - 467 m d'altitud.
Deixem el vehicle a l'entrada del llogaret d'Orient, devora la possessió de Cals Reis (Km. 10,250 de la carretera Ma-2100).
Són les 7:50 h quan iniciem la caminada per la carretera direcció a Bunyola. La tirada, d'uns dos quilòmetres, és agradable a través de la vall d'Orient flanquejada pel Castellot i el Picó, cap a sud i la serra d'Alfàbia a nord-oest.
A les 8:10 h, arribem al desviament amb el camí vell de Santa Maria o de Coanegra (Km. 8,450), on deixem la carretera per l'esquerra.

(WP-02) Desviament al camí de Santa Maria - 1,857 km - 20 minuts - 439 m d'altitud.
Prenem aquest camí sota l'ombra de frondoses alzines. Al cap de poc, salvem una barrera pel botador situat al costat dret de la mateixa.
El camí continua planer direcció sud/sud-est molt pedregós, entre parets de pedra i pel costat d'una sementera. Més endavant, passa pel costat de la font de la Canaleta i, tot seguit, per la font del Freu. Més avall, deixem les ruïnes de les cases del Freu a l'esquerra, i arribem a una nova barrera que hem de botar.
Just a l'altre cantó, ens trobarem amb el torrent d'Orient procedent de la vall de Comassema. Creuem el seu jaç, i tot d'una trobem una cruïlla de camins amb un pal indicador situat al costat d’una antiga carbonera.
Camí del Freu
(WP-03) Desviament al camí de Santa Maria - 2,887 km - 40 minuts - 409 m d'altitud.
Seguim pel sender de l'esquerra en direcció a Santa Maria. És un camí ample que puja marcant algunes voltes. En arribar al cap damunt, travessem un portell obert a una paret. Aquí hem d'estar atents, perquè hem de deixar el camí principal i voltar a l'esquerra.

(WP-04) Desviament cap al cim - 3,200 km - 45 minuts - 455 m d'altitud.
Agafem un camí carreter direcció nord que, en pocs minuts, ens mena a les ruïnes d'una casa, probablement l'estatge d'un antic roter.
Passem pel costat del què queda de l'edificació deixant-la a l'esquerra i continuem avançant per aquest camí que s'endinsa direcció nord-est per dins l'arbreda. Al cap de pocs minuts, travessem el pla d'una antiga carbonera (WP-05) Rotlo sitja 1 - 4,498 km - 55 minuts - 492 m d'altitud, i seguim camí amunt, fins assolir una segona carbonera, on el camí finalitza.

(WP-06) Rotlo sitja 2 (fi del camí) - 3,657 km - 1 hora - 523 m d'altitud.
A partir d'aquí, tan a la pujada com a la baixada del cim, l'hem de realitzar sense cap traça de camí ni fites, per tant cal utilitzar mapa i brúixola per seguir l'itinerari.
Des del rotlo de sitja, virem cap a l'esquerra, passem a prop d'un forn de coure pa i ascendim nord-oest per un fort coster, fins ensopegar amb una baixa paret amitgera, darrera la qual ja intuïm el crestall de la muntanya.

(WP-07) Paret - 3,769 km - 1 hora i 5 minuts - 565 m d'altitud.
Traspassem la paret i prosseguim crestejant en direcció nord-est, mantenint la paret a la nostra dreta. Més amunt, salvem unes penyes voltant un poc a l'esquerra i arribem a un coval i a un profund avenc.
Pas de pujada al cim
(WP-08) Avenc - 3,956 km - 1 hora i 15 minuts - 599 m d'altitud.
La nostra ruta continua per una canal a la dreta de la cavitat, salvem la mateixa paret que ens ha servit de referència a la pujada, després tombem sud i baixem per un terreny cada cop més rocós, fins assolir la base dels penyals del Castellot. Avancem sud/sud-oest envoltant la base de les parets, fins trobar el pas que ens facilita l’accés dalt del cim.

(WP-09) Pas de pujada al cim - 4,102 km - 1 hora i 25 minuts - 600 m d'altitud.
Es tracta d'una petita escletxa esglaonada que ressegueix en diagonal dreta la paret. Haurem de posar les mans i molt d'enteniment, però no és perillós per a un muntanyenc acostumat a fer petites grimpades. Un cop dalt el ressalt, voltem a l'esquerra i amb una altra grimpada, i per un fort coster, assolim la fita que marca el capcurucull del cim el Castellot, passant abans per un jaciment arqueològic (restes talaiòtiques).

(WP-10) Es Castellot - 4,258 km - 1 hora i 45 minuts - 636 m d'altitud.
El dia és esplèndid i fa bon estar. Entre gaudir de les vistes de la vall d'Orient i les muntanyes que l'envolten i el merescut descans per berenar, hi estem una bona estona.
A les 10:05 h, iniciem el descens del cim pel mateix camí anant en molta cura, doncs desgrimpar sempre és més complicat.
Un cop baix les penyes, seguim descendint, primer vers al sud/sud-est per voltar progressivament cap a l'est, per un territori rocós i molt inclinat fins assolir la cota 550 m d'altitud. Ara es tracte de mantenir aquesta alçada i avançar vers l'est una bona estona, fins trobar el camí del comellar de la Comuneta, que uneix es Freu amb el pas de s'Estaló.
Pas de s'Estaló
(WP-11) Camí comellar Comuneta - 4,765 km - 2 hores i 43 minuts - 543 m d'altitud.
Ens incorporem al camí tot voltant cap a l'esquerra i seguim en pujada, deixem un porxo esbucat a l'esquerra i, uns metres més endavant, un rotlo de sitja a la dreta, fins arribar al pas de s'Estaló.

(WP-12) Pas de s'Estaló - 4,883 km - 2 hores i 47 minuts - 566 m d'altitud.
Aquest pas és una obertura artificial a la penya per comunicar els dos vessants de la muntanya. Si ens fixem, sortint de la bretxa a la dreta, es pot veure gravat en la roca l'any en que es va obrir, el 1905. Des d’aquí podem gaudir d’una bona vista sobre el poble d’Orient i la vall de Comassema.
Seguim en descens el camí carreter. Més avall, on el camí marca dues voltes, deixem un trencall a la dreta, i tot seguit, arribem a una barrera que separa el bosc dels conreus de la possessió de Cal Reis.

(WP-13) Portell amb barrera - 5,508 km - 3 hores - 506 m d'altitud.
A l’altre cantó, el camí continua pel costat de conreus d'arbres fruiters, i ens mena a la carretera, després de creuar un portell, de moment obert. Orient ens queda a pocs metres a l’esquerra.

(WP-01) Orient - 6,101 km - 3 hores i 14 minuts - 466 m d'altitud.
A les 11:05h arribem al vehicle.

Inici/Final: Orient
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 2 minuts (Total: 3 hores i 14 minuts)
Excursió realitzada el dia: 10 de juny de 2017
Components del grup Viaranys: Pere, Fernando, Agustí i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina. Escala: 1:25000
Observacions: Itinerari que discorre per trams sense camí ni fites per un terreny rocós i incòmode. Cal bon sentit d'orientació i estar acostumats a realitzar petites grimpades i desgrimpades.
Referències: Joan Carles Palos. Es Castellot (Orient - Bunyola).
Un altre itinerari al Castellot: El Castellot i la Talaia de Cal Reis

Altre cop una volta ben interessant i exposada perfectament. Ho tenim pendent des de la teva anterior publicació, a veure si enguany ho duim a terme. M'ha semblat molt encertada l'opció d'arribar-hi pel camí de Son Perot. Enhorabona Josep.

Sí, és una bona alternativa per ascendir a aquest cim.
El pas per pujar-hi, és esportiu i gens complicat i un cop dalt, es gaudeix d'una vista espectacular de la vall d'Orient. També hi ha uns jaciments arqueològics. Tot plegat fan que valgui molt la pena la caminada.