dilluns, 30 d’octubre del 2017

Cim d'en Galileu per la cara Nord

Canal Nord
Fa uns anys ja pujàrem a la mola d'en Galileu per la magnífica canal nord. Avui tornem a pujar-hi amb els companys Biel i Agustí que no la coneixen. La idea inicial era fer el cim per la ruta habitual, pel camí dels nevaters de les "Voltes d'en Galileu", però només arrancar a caminar, el company Biel proposa el canvi de recorregut.
L'ascensió a aquest cim per la cara nord, sempre és gratificant i el dia no pot ser millor per engrescar-nos-hi.

Punt d'inici: vial d'entrada a la urbanització de Son Macip (km 22,800 de la carretera Ma-10 de Pollença-Andratx)

(WP-01) Urbanització de Son Macip - 0,0 km - 0 minuts - 686 m d'altitud.
A les 8,34 h iniciem la caminada pujant per asfalt fins arribar al principi del camí cimentat, on hi ha un plànol de la finca pública de la mola Son Macip. La pista s'endinsa dins l'azinar amb fort pendent. Aviat, travessem una barrera per un botador a l'esquerra. Un poc més endavant, arribem a un entreforc, deixem de banda la desviació de l'esquerra i continuem cap a la dreta en pujada, fins enllaçar amb el sender del GR-221 que ve de Lluc. Aquí posem molta atenció a la ruta, tant sols uns cent metres més endavant, abandonem el camí principal per l'esquerra (sud).

(WP-02) Deixar camí per l'esquerra - 0,9 km - 20 minuts - 790 m d'altitud.
Avancem per dins l'alzinar sense cap traça de camí, passem pel costat d'una roca amb una fita al damunt i arribem a un bonic rotlo de sitja.

(WP-03) Rotlo de sitja - 1,1 km - 30 minuts - 821 m d'altitud.
A partir d’aquí avancem en diagonal cap a l’esquerra (sud-sud-est) en forta pujada per damunt una catifa relliscosa de fullaraca. A les 9,20 h assolim els límits d’una rosta rosseguera.
Part alta de la rosseguera
(WP-04) Rosseguera - 1,3 km - 50 minuts - 902 m d'altitud.
Ascendim, seguint les fites, pel seu llindar dret en direcció sud-oest i, transcorreguts pocs minuts, assolim la base de les escarpades parets. Seguint novament les fites cap a l’esquerra, arribem a l’inici de la canal.
Es tracte d’un passadís molt vertical que puja en direcció sud-sud-oest on hi trobem algunes fites. En més d'una ocasió hem de fer servir les mans per seguir progressant. Després d'una forta pujada, assolim una altra vegada el peu de la paret, on localitzem una fita damunt una gran roca.

(WP-05) Fita damunt roca - 1,5 km - 1 hora i 55 minuts - 1056 m d'altitud.
Si ens girem enrere, gaudim d'unes impressionants vistes del puig Roig, del clot d’Albarca i del monestir de Lluc.
Aquí posem molta atenció a la ruta, just al nostre damunt hi ha una canal que fa ziga-zaga, per on no hem de continuar. La canal bona es situa en diagonal cap a l’esquerra, damunt un llom.
Ara, davant nostre se’ns obre una darrera canal molt neta i evident que, poc a poc es va estrenyent, fins sortir a un pendent de càrritx molt a prop del cim

(WP-06) Sortida de la canal - 1,6 km - 2 hores i 20 minuts - 1142 m d'altitud.
Amb un darrer esforç, per la carena de la muntanya, assolim el cim del puig d'en Galileu de 1181 m. Són les 11:15 h.
Puig d'en Galileu
(WP-07) Puig d'en Galileu - 1,8 km - 2 hores i 40 minuts - 1181 m d'altitud.
Ens hi quedem una llarga estona per gaudir de les espectaculars vistes, descansar i fer un mos.
Davallem del cim cap a l'oest seguint un tirany fitat, fins enllaçar amb el camí del GR-221 en el coll d’en Galileu. Seguim tot dret. Més avall, deixem a l'esquerra el camí que du a les restaurades cases de neu d'en Galileu i davallem pel camí de les Voltes d'en Galileu, un preciós sender de bístia empedrat que utilitzaven els nevaters. Al finalitzar aquest tram, a l'esquerra del camí, en una esplanada apareix el pou de neu de Son Macip, també recentment restaurat.

(WP-08) Pou de Neu de Son Macip - 3,9 km - 3 hores i 55 minuts - 860 m d'altitud.
Es tracta d’un clot, de 11,9 m de llargària, 5,8 m d’amplada i 4,7 m de profunditat. És de suposar que la coberta era de teules.
Del pou de neu i, pel mateix camí ample que em fet servir de pujada, arribem de nou a Son Macip.

(WP-01) Urbanització de Son Macip - 5,5 km - 4 hores i 25 minuts - 686 m d'altitud.
Són les 13 h en punt quan donem per finalitzada la nostra aventura d'avui. Una excursió que en principi havia de ser tranquil·la. Una passejada que havia de servir per posar-nos en bona forma física. Crec que ho hem aconseguit.

Inici/ Final: Urbanització de Son Macip (km 22,800 de la carretera Ma-10 de Pollença-Andratx).
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 5 minuts (Total: 4 hores i 25 minuts)
Excursió realitzada el dia: 23 de setembre de 2017
Components: Biel Pomar, Agustí i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Cal tenir en compte que haurem de fer servir sovint les mans per pujar per la canal Nord. Si no ens equivoquem de corredor, no presenta cap pas tècnic ni compromès. És sens dubte, un interessant recorregut pels amants de descobrir nous i agrestes racons.
Una altra ruta que ascendeix al Galileu per la Canal Nord.

Track del GPS a Wikiloc.

Hola Josep, sempre és una passada pujar al Galileu, i si ho fas per qualsevol d’aquestes canals de la cara nord encara més. La primera vegada que vàrem pujar per aquesta canal em va impressionar la rapidesa en arribar al cim. Molt bona fotografia i publicació Josep. Enhorabona!

Tens tota la raó, és una ascensió ràpida al cim, per mi molt gratificant.
Molt agraït pel teu comentari. Salut, amic!