dimecres, 21 de febrer del 2018

Voltants de Lluc

Moleta de Binifaldó
Una excursió matinal i circular sempre per camí. Des de l'aparcament del Monestir, anem cap a les cases de Menut per un camí de terra. Per pista asfaltada de camí cap a Binifaldó, ens desviem a la font des Cossi. Continuem pel camí Vell de Pollença fins arribar a l'alzina d'en Pere. Seguim pel camí de la Coma de Binifaldó, passant pel refugi, la font i la bassa, del mateix nom. Finalment pel camí dels Pixarells, retornem a Lluc.

Aquesta ruta comença a l'aparcament de Lluc, al costat de Ca s'Amitger.

(WP-01) Aparcament de Lluc - 0,0 km - 0 minuts - 492 m d'altitud.
A les 9:40 h iniciem la trescada per la carretera Ma-2140 tot deixant Ca s'Amitger a la dreta. Avancem per la voravia i transcorreguts un centenar de metres, ens desviem a l'esquerra per un vial asfaltat que es dirigeix al monestir. Però, atenció, tants sols una dotzena de metres més endavant, voltem pel camí de la dreta. Tot d'una travessem el camp de futbol i en sortim per un portell a la reixeta de l'esquerra. A continuació, deixem a l'esquerra un pontet, per on fem comptes tornar en acabar la nostra excursió.
El camí, ara ample i de terra, avança en pujada constant paral·lel a un torrentó. Transcorreguts devers vint minuts des del pontet, arribem a la carretera després de franquejar un portell amb barrera de fusta. Just a l'altre cantó, arranca un tirany que ens deixa a la pista asfaltada de les cases de Menut, on voltem a la dreta. Deixem a la dreta un restaurat forn de calç i a l'esquerra la creu de Menut, aixecada entre els segles XV i XVI i, a continuació, arribem al portell de les cases.

(WP-02) Menut - 2,3 km - 1 hora i 10 minuts - 580 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra pel camí vell de Lluc a Pollença, en sentit nord-est.
Amb uns vint minuts i per pista asfaltada arribem a les cases de Binifaldó, situades al peu del puig Tomir i envoltades per altes alzines. Abans però, a l'alçada d'un gran safareig, ens desviem a la dreta per arribar-nos fins a la (WP-03) Font des Còssi (611 m d'altitud).

(WP-04) Binifaldó - 4,0 km - 1 hora i 44 minuts - 591 m d'altitud.
Després de les cases, ens desviem a l'esquerra seguint el camí Vell, ara senyalitzat com a GR-221, corresponent al tram Lluc Pollença. En pocs minuts, arribem a l'Alzina d'en Pere.
Alzina d'en Pere
(WP-05) Alzina d'en Pere - 4,2 km - 1 hora i 51 minuts - 590 m d'altitud.
Catalogada com a arbre singular. Té una alçària de 20 metres, la soca fa uns 1,18 m de diàmetre (a 1,3 m d’altura) i la capçada té un diàmetre de 19 metres.
Continuem endavant i, a un centenar de metres, girem a l’esquerra pel camí de la Coma de Binifaldó. L’ample camí passa per una antics camps de conreu d’oliveres i, més endavant, davalla amb fort pendent per dins l’alzinar, fins arribar a una cruïlla de camins, on a la dreta trobem un petit refugi i, a l’esquerra la (WP-06) font de sa Coma (515 m d'altitud). És un bon exemple de font de mina, la seva aigua no és potable. Just passada la font el camí es bifurca, nosaltres seguim l'opció de l'esquerra que tot d'una ens mena al Pantanet de la Coma.

(WP-07) Pantanet - 5,5 km - 2 hores i 24 minuts - 520 m d'altitud.
Una bassa artificial per la lluita contra els incendis que s’omple a partir del torrent de Binifaldó.
Retrocedim fins a la font i seguim la pista de terra en suau baixada. Més endavant, fa un parell de revolts en pujada, fins arribar a un portell i, just davant, la carretera.
En aquest punt, ens desviem a l'esquerra i avancem per un tirany paral·lels a la carretera. Creuem l'àrea recreativa de Menut I, i sortim a la carretera per l'accés d'entrada dels vehicles.
Després de travessar-la, el nostre itinerari continua per un tirany fitat (fites de pedra i marques de pintura) pel bell mig d’un laberint de roques i per dins un humit alzinar. En aquest tram cal anar alerta i seguir les indicacions de les fites, ja què és fàcil despistar-se. Així, no tardem massa en arribar a l’àrea recreativa dels Pixarells.

(WP-08) Els Pixarells - 7,4 km - 3 hores i 19 minuts - 535m d'altitud.
Passada la zona recreativa, el camí baixa marcant diverses voltes que es troben cimentades, fins assolir una esplanada, on a l'esquerra veiem la continuació del camí, no tant fressat com fins ara. El sender segueix en suau descens per dins un bosc ombrívol d'alzines i entre roques amb extraordinàries formes, fruit de l'erosió càrstica. Aviat deixem un rotlo de sitja a l'esquerra i després d'un recorregut per un paisatge espectacular, sortim del bosc. Camí endavant, deixem a la nostra dreta les restes d'un porxo i, ben aviat, en les roques de l'esquerra del camí apareix un aljub amb una aixeta que aboca en una petita pica, és la font dels Pixarells. L'aigua no és potable.
Ara el sender inicia una muntada, marca un parell de corbes, on en una a la dreta, apareixen uns pedrissos de pedra, des d'on podem gaudir d'una bona vista del puig Caragoler de Femenia, el puig Roig, el puig Budell.
Passat el mirador, el camí segueix casi planer entre pins, càrritxeres i algunes oliveres. No tardem gaire en trobar un entreforc de camins, el de l'esquerra ens menaria a la Cometa dels Morts, mentre que el de la dreta, per on continuem, ens portarà fins a Lluc.
A partir d'aquí, el camí inicia una forta davallada, per un paisatge rocós on haurem d'anar alerta a les llenegades. Deixem a l'esquerra el caminet que ens duria al Camell, i arribem al camp de futbol de Lluc després de creuar un torrent per un pontet de fusta.
Ara sols resta desfer les mateixes passes que hem fet de bon matí, i en un tres i no res, arribem a l'aparcament de Lluc, on ja trobem caliu fet per la torrada de germanor.

(WP-01) Aparcament de Lluc - 9,7 km - 4 hores i 16 minuts - 492 m d'altitud.
A les 13:57 h donem per finalitzada l'excursió d'avui.

Inici/ Final: Aparcament de Lluc
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 15 minuts (Total: 4 hores i 16 minuts)
Excursió realitzada el dia: 8 de desembre de 2017
Components del grup: grup excursionista de l'associació de veïnats de Pòrtol.
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari sempre per camí, amb algunes pujades i baixades fortes.