divendres, 4 de maig del 2018

Puigpunyent - Na Costitxa

Partint de Puigpunyent, seguint el curs de sa Riera, ens arribem fins a la Mola de na Costitxa per admirar la seva gran diaclasa, una gran i espectacular encletxa ubicada en un racó ocult d'aquesta mola.

(WP-01) Puigpunyent - 0,0 km - 0 minuts - 215 m d'altitud.
A les 9:40 agafem el carrer asfaltat de sa Riera. En arribar al primer entreforc, voltem a l'esquerra pel carrer des Molí i al següent entreforc, girem a la dreta pel carrer de sa Vinya, fins arribar al seu final, on es troba una barrera tancada. Aquí, just a l'esquerra, entre dues columnes, arranca un passadís estret, entre altes reixetes, que separen una casa, a l'esquerra i un camp de conreu, a la dreta.

(WP-02) Pas estret - 0,8 km - 13 minuts - 230 m d'altitud.
El caminet avança per damunt una síquia tapada, fins a trobar-se amb el torrent de sa Riera. Llavors, volta cap al nord, segueix paral·lel al curs de l'aigua i el travessa per un tauló de fusta.
El racó és molt bonic, i la frescor que ens propicia el verd de la vegetació de ribera i l'aigua corrent, és agradable.
Un cop traspassat el torrentó, seguim per la seva llera cap a l'oest, entre alts plataners. Tot d'una, franquegem un pont per sota i, hem d'estar atents a la ruta, perquè hem d'abandonar la Riera per la dreta, pujant per una rampa que ens deixa a un vial asfaltat, just davant de les cases del Molí Nou.

(WP-03) Rampa a vial - 1,1 km - 23 minuts - 246 m d'altitud.
Seguim per asfalt i a la primera cruïlla, voltem a la dreta.

(WP-04) Desviació a la dreta - 1,4 km - 35 minuts - 261 m d'altitud.
Ara el camí, també asfaltat, va pujant i marca diverses voltes, fins arribar una bifurcació on ens desviem a l'esquerra.
(WP-05) Desviació a l'esquerra - 1,9 km - 48 minuts - 327 m d'altitud.
Aquesta nova pista, amb lleuger ascens, ens mena al coll des Senyors, on es troba un porxo emprat pels caçadors.

(WP-06) Coll Senyors (Porxo) - 2,3 km - 55 minuts - 366 m d'altitud.
Després d'una aturada per berenar [25'], seguim un corriol cap al nord-nord-oest. El caminet, força trepitjat, es manté casi planer per dins el bosc. Obviem un trencall a l'esquerra, travessem un portell sense barrera i deixem, també a l'esquerra, el camí que davalla a la font de sa Coma (WP-07 - 370 m), que avui no visitem.
Seguim un antic camí de carboners, orientats a nord-oest per dins la coma de ses Someres. Ben aviat, creuem el torrent, passem pel costat d'una balma i, després de travessar el torrent un parell de vegades més, just davant nostre veiem una enderrocada paret amb uns malmesos esglaons, és el pas de na Costitxa, per on hem de passar

(WP-08) Pas Costitxa - 3,4 km - 1 hora i 50 minuts - 409 m d'altitud.
Superat el pas, el qual no presenta cap tipus d'entrebanc, seguim les fites adreçats a l'est/nord-est per un fort coster rocós, fins arribar a un rotlo de sitja.
Pas de na Costitxa
(WP-09) Rotlo - 3,6 km - 2 hores - 467 m d'altitud.
Creuem el rotlo i continuem direcció est/sud-est. Passem pel costat d'una petita balma. Seguim, diagonal esquerra per la vorera dels penya-segats que tenim a la dreta, pugem a un collet, a la dreta del qual hi ha una gran roca que forma un mirador natural (WP-10 - 470 m). Des d'aquí hi ha una bonica vista del puig de Galatzó i de la clotada del comellar ses Someres amb unes impressionants parets envoltades de bosc. Seguint les fites, ascendim diagonal esquerra per una ampla canal, fins arribar a una gran fita. Aquí hem de canviar de direcció i avançar devers trenta metres vers al nord, fins ensopegar amb el crui de na Costitxa. Si el voregem cap a la dreta devers setanta metres, trobarem una davallada còmoda al seu interior i el podrem recórrer i admirar sense cap problema. Val la pena.

(WP-11) Entrada a sa Fesa - 4,0 km - 2 hores i 27 minuts - 481 m d'altitud.
Reprenem la marxa amb la mateixa direcció paral·lels al crui fins que aquest finalitza, punt on voltem, fora camí, cap al nord-oest per anar a cercar un tirany que passa al nord de l'esquerda.
Fesa de na Costitxa
(WP-12) Tirany - 4,2 km - 2 hores i 50 minuts - 498 m d'altitud.
El tirany no gens clar, es manté planer cap al nord/nord-est. Progressivament, va voltant cap a l'est paral·lel a una alta paret mitgera (divisòria de les finques de Son Net i Son Fortesa) i passa pel costat d'una carbonera (WP-13 - 497 m).
Seguim un tirany molt esvaït que planeja direcció sud per un territori molt pedregós. Tan sols quatre minuts del rotllo, hem d'ignorar les fites que segueixen tot dret i voltar a l'esquerra, deixant un coll de caça a la dreta. Ara, progressivament, l'itinerari torna a canviar de direcció quasi cent vuitanta graus. Dirigim la passa cap al sud per un tirany més traçat que baixa marcant algunes voltes. No tardem gaire en passar per una curiosa i gran fita, a l'esquerra de la qual, albirem una paret amb un portell sense barrera.

(WP-14) Portell - 5,0 km - 3 hores i 20 minuts - 434 m d'altitud.
A l'altre cantó del portell, ignorem el sender que davalla per l'esquerra, i voltem a la dreta avançant paral·lels a la paret. Baixem per la carena, en direcció sud, franquegem un parell de colls de caça, fins arribar al coll des Senyors, on tanquem el cercle del nostre recorregut.
Ara sols resta retornar a la vila de Puigpunyent pel mateix camí.

(WP-01) Puigpunyent - 7,8 km - 4 hores i 27 minuts - 216 m d'altitud.
A les 14:07 h posem punt i final al nostre recorregut.

Inici/ Final: Vila de Puigpunyent
Temps efectiu sense parades: 3 hores (Total: 4 hores i 27 minuts)
Excursió realitzada el dia: 23 de març de 2018
Components del grup: Pau, Guillem S., M. Antònia, Victòria, Pilar i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari amb dificultats d'orientació. La zona que envolta la mola de na Costitxa és molt boscosa amb pocs punts de referència i és fàcil despistar-se. Els tiranys són poc trepitjats, per tant cal seguir les fites amb atenció i guiar-se per la intuïció. Es aconsellable orientar-se amb el mapa topogràfic i la brúixola.
Referències: Track de "perevell" (Wikiloc)

M’ha agradat molt aquest itinerari per arribar fins a na Costitxa. Aquest tram per dins el torrent l’he trobat molt interessant. Molt bona publicació Josep. Salut

Sí la novetat d'aquest itinerari és aquest tram per sa Riera, molt maco. La resta ja és prou conegut.
Mil gràcies pel teu comentari.