dilluns, 30 de juliol del 2012

Puig de na Fàtima (Valldemossa)

Aresta Oest de na Fàtima
Curta excursió, prop de 4 km, semicircular, amb 407 m de pujada acumulada, que ens ofereix amplies panoràmiques sobre Palma i la seva badia. Presenta una certa duresa en alguns trams; sobre tot en l'ascens per la seva aresta Oest amb inclinades pendents.
Comencem l'excursió a s'Estret, en el punt quilomètric 14,4 de la carretera Ma-1110 de Palma a Valldemossa (WP-01).
Passem pel vell pont, travessem la carretera i prenem un tirany a la dreta (E). Creuem el torrent i agafem el desviament cap a l'esquerra per enfilar-nos fins a un safareig que rep l'aigua a través d'una síquia. Una mica més amunt brolla la font de s’Estret.
Deixem la font a l’esquerra i pugem per un espès alzinar tot seguint les fites i les taques de pintura en direcció a gregal (NE). En un tres i no res, assolim un camí de ferradura que cap a la dreta ens mena al bonic mirador de s'Estret (WP-02). Té forma de ferradura i una taula de pedra en el centre. Des d'aquí veiem l'imponent Morro de sa Bombarda ben davant nostre i la carretera de Palma a Valldemossa.
Tornem enrere fins al sender que dúiem i prosseguim pujant cap al SE pel mig de margades abandonades, seguint fites i taques vermelles fins a arribar a una plana i després a un rotlle de sitja.
Aquí seguim cap a la dreta fins a trobar una gran fita damunt d'un marge que pugem per un esbaldrec. Seguim ascendint pel tirany cap a un coll amb una paret (WP-03) que dóna pas a la cresta del puig de na Fàtima. Iniciem l'ascens per l'aresta, deixant el seu tall a la nostra esquerra, uns metres més amunt. Seguim amb atenció les fites i les marques de pintura i després de mitja hora de forta pujada i suar de valent, assolim l'enllaç amb el tradicional sender que pujava a Na Fàtima (Cruïlla WP-04) i que nosaltres farem servir per davallar. El seguim uns metres a l'esquerra i en arribar a les restes d'una reixeta caiguda, ens desviem a la dreta. Ara només cal seguir les fites sempre pujant al NE fins assolir el puig de na Fàtima que es troba a 651 m d'alçada i coronat per un antic vèrtex (WP-05). No cal dir que les vistes són genials: al nord les cases de Pastoritx, just a rere, la serra de Son Moragues, el puig de la Font i la Coa de la Rata. Al nord-est, a sota, les ruïnoses cases de Raixeta.
Després de gaudir de les vistes, del merescut descans i fer les fotografies de rigor, iniciem el descens pel mateix itinerari de pujada fins a la cruïlla del WP-04. Aquí seguim l'antic camí per dins el bosc i en direcció (NNW) fins que es perd per damunt uns marges molt bruts de vegetació. Ara girem noranta graus a l'esquerra (W) i, més endavant (SW) sense camí ni fites ni res, iniciem un descens saltant de marge en marge per dins la vegetació amb la idea d'anar a cercar el camí que hem pujat fa una estona i poder arribar de nou a s'Estret on hem deixat el cotxe.
Excursió realitzada el dia 17 de juliol de 2012. El grup ha estat format per: Fernando i Josep.

Frecuentemente despreciamos esas cimas de altura relativa, en las estribaciones de Tramuntana, y es un error, pues son unos miradores magníficos sobre toda la Serra.
A mí Na Fatima me gusta mucho, y me la he subido, por diversos itinerarios, un buen puñado de veces.

Sí Emilio tens tota la raó, aquests cims ofereixen unes vistes espectaculars si el dia acompanya. Moltes gràcies pel teu comentari.

Hola Pep
Una bona ruta, sempre ben interessant, amb increïbles vistes del Pla i de gran part de sa Serra. I molt valent en fer-la amb aquesta calor. Encara que he vist que també has fet el Torrent a finals de juliol. Salut

Sí Llorenç tinguérem sort de topar un dia d'estiu clar i amb bona visibilitat per poder gaudir de les vistes que ens ofereix na Fàtima. Moltes gràcies pel teu comentari.