diumenge, 14 d’agost del 2016

Camins per Banyalbufar

L'itinerari discorre per antics camins del terme municipal de Banyabufar que fins fa poc eren prohibits. Han calgut més de dotze anys de lluita per part dels veïns de Banyalbufar perquè es reconegués la titularitat pública d'aquests senders i s'obrissin definitivament.

Itinerari: Partim de Banyalbufar pel camí des Rafal - Sa Costa. Un cop deixades les cases des Rafal, agafem un tram del camí Antic de Planícia que ens durà a les cases del mateix nom. A continuació per un camí carreter que revolta el penyal de Vela, baixem de nou al camí Antic de Planícia fins a s'Arboçar, d'aquí i, pel camí de la Font de la Vila, arribem al camí del Correu. Ben aviat, deixem aquest camí per seguir per l'estret camí dit de sa Síquia de Baix, el qual discorre per damunt la canal que du l'aigua de la font de la Vila, pel qual retornem a Banyalbufar.

Deixem els vehicles en l'aparcament situat a la sortida de Banyalbufar en direcció a Estellencs. Gairebé davant del mencionat aparcament, en el Km. 87,4 de la carretera MA-10, s'inicia el camí des Rafal - Sa Costa (Rètol indicador).

(WP-01) Banyalbufar - 0,0 km - 0 minuts - 125 m d'altitud.
Gaudim d'un matí radiant, cel blau, lluminós, amb una visibilitat perfecta. A les 8,20 h, iniciem la marxa pel mencionat camí asfaltat que puja en fort pendent entre casetes. Més endavant, s'endinsa dins el boscatge on es converteix en un camí de ferradura, costerut i amb algun tram que conserva l'antic empedrat.
Aquesta via, era recorreguda per les collidores d’oliva banyalbufarines per anar a la finca de Planícia.
El sender franqueja la barrera (ara sense cadenat) d'entrada a la finca des Rafal fins arribar a les cases.
Es Rafal
(WP-02) Cases des Rafal - 1,1 km - 30 minuts - 293 m d'altitud.
Deixem les cases des Rafal a l'esquerra i una era a la dreta i seguim el camí per damunt una marjada ben arranjada. Devers 300 m més endavant, ens desviem a mà dreta per un corriol, gairebé planer, que ens mena al mirador situat a sa Talaia.
Sa Talaia
(WP-03) Sa Talaia - 1,6 km - 40 minuts - 308 m d'altitud.
Des d'aquest mirador, podem contemplar una bella vista, just a baix, la torre des Verger o “Mirador de ses Ànimes", continua la punta de Son Serralta fins al cap Fabioler i la mola de s'Esclop.
Desfem les passes i, de nou al camí principal avancem fins arribar a una important cruïlla, on hem de voltar a mà esquerra, deixant el camí des Rafal que es dirigeix cap a Estellencs pel GR.
Aquí hem d'estar atents, perquè tan sols 25 metres més endavant, en una segona cruïlla, toca desviar-nos a mà dreta pel camí anomenat Antic de Planícia. Aquest sender ha estat recentment condicionat i senyalitzat. Discorre direcció sud per dins el bosquet des Rafal i franqueja un portell sense barrera.

(WP-04) Portell - 2,3 km - 1 hora - 349 m d'altitud.
El sender travessa un camp d'oliveres i franqueja la barrera de Planícia, la qual dóna entrada a la finca pública. L'altre cantó, el sender avança per damunt un marge, deixa dos desviacions a l'esquerra i arriba a la casa de les Collidores, habitacle on romanien les collidores d'oliva no banyalbufarines. Un cop passada, arribem a les cases de Planícia.
Vista des de les cases
(WP-05) Cases de Planícia - 3,2 km - 1 hora i 20 minuts - 426 m d'altitud.
Cases de Planícia, un bon lloc per fer una aturada i berenar, gaudint de l'espectacular vista [35']. Reprenem la marxa tornant enrere uns 300 m pel mateix camí que ens ha conduit a les cases i ens desviem a la dreta pel primer camí que trobem. Es tracta d'un camí de carro que ascendeix per dins l'alzinar en direcció nord. No tardem gaire en travessar una paret de terme per un esbaldrec i, després de flanquejar el Penyal de Vela (504 m), arribem a una nova paret que hem de botar.

(WP-06) Paret - 4,2 km - 2 hora i 15 minuts - 461 m d'altitud.
A l'altre costat, el sender continua cap a xaloc (sud-est) per dins un ombrívol alzinar, puja un curt coster i volta cap a l'est. Després de caminar uns 900 metres més endavant, deixem a mà dreta el camí anomenat del Carro i 40 metres més, ens desviem a mà esquerra pel camí del Carro.

(WP-07) Cruïlla - 5,5 km - 2 hores i 46 minuts - 427 m d'altitud.
El camí baixa fins enllaçar amb el camí Antic de Planícia. Voltem a la dreta i, al cap de pocs minuts, arribem a les cases de s'Arboçar.
S'Arboçar
(WP-08) Cases de s'Arboçar - 6,2 km - 2 hores i 56 minuts - 370 m d'altitud.
Tot d'una passades les cases, trobarem a mà esquerra l'entrada d'una finca particular (portell de ferro). Aquí hem d'estar atents ja que 50 m més endavant, hem de deixar el camí per l'esquerra botant el petit marge de sosteniment (WP-09).
Llavors, avancem camp a través uns 50 m més fins arribar al camí carreter que uneix la font de la Vila amb s'Arboçar.
Aquest camí baixa en sentit est marcant voltes per dins el bosc. Després de franquejar un portell amb una barrera de fusta, volta cap a nord-oest i segueix paral·lel al torrent de Son Roig. Un poc més avall, travessa un nou portell amb una barrera metàl·lica sense encadenat, passa pel costat d'una cova (refrescador) i finalment mor en el camí del Correu, a prop de la font de la Vila.
Agafant el camí de sa Síquia
(WP-10) Camí del Correu - 7,4 km - 3 hores i 24 minuts - 229 m d'altitud.
Ens desviem a mà esquerra, avancem en baixada uns 240 m en direcció a Banylabufar i deixem el sender del GR per l'esquerra pujant per una rampa que ens situa al camí anomenat de sa Síquia de Baix.
Safarieg
(WP-11) Camí de sa Síquia  - 7,6 km - 3 hores i 29 minuts - 201 m d'altitud.
Aquest camí és una passada. Discorre estret per damunt la síquia o pel costat d'aquesta. Entre casetes, horts, jardins i diversos safareigs, entre els quals el de Son Vives, considerat com el més gran del poble. Més endavant transcorre com una balconada per damunt el poble i es troba protegit per una barana feta de troncs. Finalment desemboca a un carrer de la part alta del poble i pel carrer Sebastià Moranta arriba a la carretera. Voltem a l'esquerra fins arribar de nou a l'aparcament, donant per finalitzada l'excursió d'avui.

(WP-01) Banyalbufar - 0,0 km - 3 h i 50 minuts - 125 m d'altitud.
Arribem als vehicle a les 12,10 h.

Temps efectiu sense parades: 2 hores i 38 minuts (Total: 3 hores i 50 minuts)
Excursió realitzada els dies: 29 de març de 2016 i 22 de juny de 2016
Components del grup del primer dia: Pep Torrens, Jaume Tort, Xavier González, Fernando Chamorro, ... i Josep
Components del grup del segon dia: Pere, Pau, Joan P. i Josep
Observacions: Ruta bona de fer, discorre per camins de carro o per tiranys de muntanya.
Referències: Tomàs Vibot. Planícia. Itineraris pel patrimoni ambiental i cultural.

jam session ha dit...

Bon dia, gràcies per compartir les informacions, són ben profitoses pels excursionistes. Li volia fer una pregunta. Deduesc que tots els camins descrits (com en el cas del des Rafal) fins fa poc presentaven problemes de pas, és així? En el cas concret del tram entre s'Arboçar i la síquia?

Hola jam session,
Des de l'any 2001, les barreres d'accés a la finca del Rafal, situades tant en el camí del Rafal/Sa Costa com en el camí Antic de Planícia, eren tancades amb pany. És a partir de finals de maig d'engany quan s'obren definitivament, arran de la sentència del febrer de 2016 en què l'Audiència Provincial de Palma confirma la titularitat municipal d'aquests camins.
En el cas del camí "de la Font de la Vila a s'Arboçar" (núm. 40 del catàleg municipal), en aquest itinerari des del WP-09 (camí Antic) al WP-10 (camí del Correu), segons el mencionat catàleg és públic i sense limitacions de pas. De fet nosaltres no trobàrem cap impediment. Ara bé, no és fàcil trobar el principi si un ve pel camí Antic, un cop deixades les cases de s'Arboçar. Aquesta desviació (WP-09) no es troba senyalitzada.
Gràcies pel teu interès en aquest itinerari, si aneu, desitjo que el gaudiu.

Molt bona feina amb la publicació d'aquest itinerari. N'estavem assabentats amb les informacions que ens havia passat en Pep i en Fernando, però ara amb la teva publicació queda tot molt més clar. Coneixem el pas per dins el Rafal (ens havien deixat passar) però no així la part de la síquia. Segur que ara amb les teves informacions ens hi ferem un tomb. Molt bones la publicació i la fotografia. Una aferrada i salut amic.
PD. Una bona colla a la primera volta!!!

jam session ha dit...

D'acord. Moltes gràcies per l'aclariment. Tal com està plantejada la ruta fa moltes ganes fer-la, ben segur que la gaudirem. Salutacions!

Hola amic Llorenç,
M'alegra que aquest itinerari sigui del teu interès. És una volta, agraïda, bona de fer i amb bones vistes.
El camí de sa "Síquia de Baix" va paral·lel al camí "Vell des Correu" i és una passada. El vaig recorre la primera excursió amb el grup d'en Pep Torrens i, en aquesta ocasió, l'allargarem un poc més.
Moltes gràcies pel teu amable comentari.
Salutacions!

Anònim ha dit...

hola som Miquel Clamor
moltes grácies per les teves aportacions
Varem fer la primera ruta divendres 2 de setembre sense cap problema de pas
el dissabte 3 varem tornar amb uns amics i varem tenir 2 problemes
al mirador situat a sa Talaia (WP-03) ens digueren que era privat i ens varen dir de bones maneres de sortir, es a dir, si us veien a la casa feis via per fer les fotos que us vindran a cercar.
paret que hem de botar (WP-06) varem trobar un homo que feia la paret i ens deia que no hi havia camí i que era privat, li varem dir que veniam de Banyalbufar i que per favor ens deixara pasar, no fa falta botar la paret, mirant la paret anem a la dreta i podem passar fàcilment

Hola Miquel,
No ho sabia que no es pogués anar al mirador de sa Talaia (WP-03). És una llàstima perquè hi ha bones vistes.
La paret del (WP-06), fa uns anys hi havia un botador de fusta que va durar poc, després hi havia un esbaldrec, ara vaig veure que havien arreglat la paret, per això varem cercar un lloc per botar i continuar a l'altre cantó. Ara bé, és una bona cosa no haver-la de botar, nosaltres no trobàrem aquest lloc per on passareu vosaltres. En tornar-hi, m'hauré de fixar.
Molt agraït per aquestes informacions.