dijous, 29 de desembre del 2016

Volta a la talaia de Cal Reis. Passos de s'Escaleta i de s'Estaló

Orient
Agradable excursió circular que parteix del poble d'Alaró i dóna la volta al puig de la Talaia de Cal Reis, passant pels pas de s'Escaleta i el pas de s'Estaló.

Itinerari: Alaró - Cases de ses Artigues - Ca na Magdalena - Pas de s'Escaleta - Pas de s'Estaló - Cases des Rafal – Coll de sa Galera - Cases de ses Artigues - Alaró.

El punt d'inici es troba a la plaça de Cabrit i Bassa del barri de Los d’Amunt d’Alaró.

(WP-01) Plaça Cabrit i Bassa - 0,00 km - 00 minuts - 243 m d'altitud.
A les 8,05 h comencem a caminar sortint de la plaça pel carrer de Son Duran que ens condueix fora del nucli urbà. Seguim per asfalt pel camí vell d’Alaró a Orient i ben aviat deixem, a l’esquerra, el portell de Can Corona. Continuem amb sua pujada i amb el torrent de l’Estret a la dreta que ens acompanyarà una bona estona.
Transcorreguts deu minuts arribem a les cases de ses Artigues on es troba la mina de la font de la Vila o de les Artigues. Per l’esquerra, darrera una tanca, baixa un camí per on tancarem la volta d’aquest recorregut (WP-12).
La cimentada pista segueix en pujada, passa pel costat d'una casa de nom Can Paleta i, a uns deu o dotze minuts, franqueja el torrent per un pont. Tot seguit, discorre engorjada per la contrada anomenada l'Estret de Son Mallol, mentre el pendent es va pronunciant força i el camí descriu algunes voltes. Aviat arribem a una caseta situada al costat dret del camí coneguda amb el nom de Can Tófol, des d'on podem guaitar Ca na Magdalena i el penyal vermellós de ses Tosses (734 m) i, a la seva dreta, el penyal de Can Llenderina (778 m).
Reprenem el sender, i de seguida deixem a l'esquerra una barrera i el camí de Ca na Magdalena. Ara hem de posar esment, ja que a pocs metres més amunt, ens hem de desviar pel camí que surt cap a l'esquerra. Es tracta d'un camí de bístia, que realment és el camí antic d'Alaró a Orient. Un rètol indica "Orient- Pas de s'Escaleta: 1h 15 min".

(WP-02) Desviació - 2,851 km - 55 minuts - 471 m d'altitud.
El camí s'endinsa dins el bosc d'alzines, és pedregós, mostra esglaons i margets de sosteniment per superar el desnivell. Transcorreguts uns deu minuts de forta pujada, assolim el pas de s'Escaleta.
Pas de s'Escaleta
(WP-03) Pas de s'Escaleta - 3,039 km - 1 hora i 5 minuts - 524 m d'altitud.
Aquest pas és una paret amb deu graons de pedra que la travessen transversalment. Tenia la funció de presa per retenir l'aigua de la pluja.
Superat el pas, mantenim la mateixa direcció (nord), pugem un pendent amb pedres i aviat arribem el coll de les Tosses. Una esplanada dins un espès alzinar on hi ha un rètol que indica "Orient".

(WP-04) Coll de les Tosses - 3,551 km - 1 hora i 23 minuts - 584 m d'altitud.
En aquest punt deixem el camí que es dirigeix cap a Orient i voltem a l'esquerra, travessem un rotlo de sitja i avancem, en lleugera pujada, paral·lels a una paret que ens queda a la nostra dreta. El sender es fa més ample, amb escopidors laterals i ignorem, a l'esquerra, el camí que puja a la Talaia de Cals Reis, mentre tenim una vista panoràmica de la vall d'Orient, la serra d'Alfàbia, el puig de Lofra, i el puig de Massanella al fons (WP-05) (599 m).
Després d'una breu aturada per berenar, reprenem la marxa. El camí franqueja un portell sense barrera i inicia un descens marcant successius revolts. Aviat arribem a un entreforc de camins, el de la dreta, darrera una barrera metàl·lica, ens conduiria a Orient. Seguim tot dret, pel camí que dúiem fins ara direcció al pas de s'Estaló.
Anem pujant suaument per un camí carreter per dins l'alzinar, deixem a la dreta un camí que du a uns rotlos de sitja i a una barraca de carboner. El sender guanya en pendent i marca dues corbes, a la segona de les quals, trobem una cruïlla de camins, on tombem a la dreta. Una mica més de pujada, arribem al pas de s’Estaló.
Pas de s'Estaló
(WP-06) Pas de s'Estaló - 5,037 km - 2 hores i 23 minuts - 571 m d'altitud.
Aquest pas és una obertura artificial a la penya que encara mostra les restes de les marques dels barrobins. A l'esquerra de la bretxa es pot veure la data gravada en la roca de 1905. A la dreta hi ha un pedrís per seure. Des d’aquí podem gaudir d’una bona vista sobre el poble d’Orient i la vall de Comassema.
En creuar el pas, trobem dos camins, el de la dreta es dirigeix a la vall de Coanegra i al Freu pel comellar de la Comuneta. La nostra ruta continua pel sender de l'esquerra.
Prosseguim amb lleugera pujada per un caminoi estret i poc marcat que avança per dins l'alzinar. Aviat arribem a un ranxo de carboners amb rotlo de sitja, la seva barraca i un forn de coure pa i, un poc més amunt, deixem una bassa a l'esquerra del camí (WP-07) (591 m). Així, seguint les fites que senyalen el camí i en lleugera pujada, arribem a una paret transversal situada al coll del Coster dels Garrovers, entre la Talaia de Cals Reis a l'esquerra i la mola de Lluc, a la dreta.

(WP-08) Paret transversal - 5,606 km - 3 hores i 5 minuts - 605 m d'altitud.
Travessem la paret per un ensorrament i descendim per una espessa arbreda. Prest deixem a la dreta la baixada a la vall de Coanegra per la coma dels Bous (WP-09) (595 m). Ara, el tirany es converteix en pista. Seguim tot dret per dins un pinar, ignorant els trencalls que trobarem a la dreta i a l'esquerra. El camí continua aferrat a una paret a l'esquerra que separa els camps de conreu, finalment desemboca a una pista transversal, on a la dreta ens queden les cases del Rafal.

(WP-10) El Rafal - 6,553 km - 3 hores i 30 minuts - 605 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra, est, passant pel costat d'un pou amb una pica i avancem per la pista cimentada que puja fins al collet de sa Galera, amb el puig de sa Galera (629 m) a la dreta.
Després del coll, traspassem un portell amb barrera oberta i la pista inicia una forta davallada mentre divisem el puig d'Alaró.
La pista cimentada discorre per sota la Mola de sa Bastida a la dreta i, a un gran revolt davant un porxo i, a uns metres del camí, es localitza el pou des Quer, davall una gran roca. Val la pena desviar-se per donar-hi un cop d'ull, el racó és bonic.

(WP-11) Pou - 8,024 km - 4 hores i 5 minuts - 464 m d'altitud.
Passat el pou, a la segona corba, prenem una drecera bastant fressada, que ens estalvia un bon tram de pista.
La pista continua en davallada descrivint diverses voltes, fins desembocar al camí vell d'Alaró a Orient, just davant la font de les Artigues. (Per arribar-hi, haurem de superar una barrera, pel seu costat dret, saltant una paret baixa).

(WP-12) Ses Artigues - 9,101 km - 4 hores i 28 minuts - 275 m d'altitud.
Voltem a la dreta i, pel mateix camí que hem emprat a la pujada, arribem al punt d'inici.

(WP-01) Plaça Cabrit i Bassa - 9,961 km - 4 hores i 45 minuts - 243 m d'altitud.
A les 12,50 h. tanquem l'excursió.

Inici/Final: Plaça Cabrit i Bassa (Alaró)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 25 minuts (Total: 4 hores i 45 minuts)
Excursió realitzada el dia: 30 de novembre de 2016
Components del grup: Pere, Tomeu, Joan P., Sebastià C., Pau, Miquel M. i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari bo de fer, tot ell discorre per camins de carro i tiranys de muntanya. Hi ha algun tram que el camí és poc definit i haurem d'estar atents a les fites de pedra i al GPS.
Un altre itinerari molt semblant: Pas de s'Escaleta i pas de s'Estaló.

Estau molt actius amb voltes molt interessants, i aquesta és una d'elles. He pres bona nota i ens va molt be per fer una volta per aquesta zona de la vall d'Orient. Enhorabona per aquesta bona publicació.

És una volteta, un poc clàssica i entretinguda. La zona de la vall d'Orient sempre ofereix diverses opcions, totes elles ben interessants.
Molt agraït pel teu comentari. Una aferrada, amic!