divendres, 24 de febrer del 2017

Volta a la mola de na Costitxa

Esquerda de na Costitxa
Una vegada més caminem per les rodalies de la Mola de na Costitxa (508 m), al terme municipal de Puigpunyent i una vegada més visitem la "Gran Diaclasa" homònima, la qual sempre ens deixa fascinats per la seva espectacularitat i bellesa.

El punt de sortida és una abandonada cantera situada en la parcel·lació de Son Net. Per arribar-hi, sortint de Puigpunyent direcció a Galilea, agafarem el primer trencall a mà dreta i seguirem les indicacions a la "Reserva des Galatzó". En arribar a un coll amb una cruïlla de tres carrers, seguirem pel vial de la dreta que ens conduirà a l'antiga pedrera, lloc on podem aparcar els vehicles.

(WP-01) Cantera - 0,00 km - 00 minuts - 485 m d'altitud.
A les 9,15 h. iniciem la caminada retrocedint devers 90 m per la mateixa carretera per la qual hem arribat amb el vehicle i ens desviem a l'esquerra pel primer carrer. Baixem per asfalt, ignorem dos vials a la dreta i, tot d'una després del segon, deixem el camí per la dreta.

(WP-02) Desviació a la dreta - 0,167 km - 5 minuts - 472 m d'altitud.
Dirigim la passa cap al nord-est, fora camí. Deixem a la dreta unes construccions amb la teulada de fibra ciment, fins arribar a un rotlo de sitja i la seva barraca (WP-03) (15 minuts) (452 m). Aquí hem d'estar atents, deixant el rotlo a la dreta, ens hem de desviar un poquet a l'esquerra i baixar arrambats als penyals mentre voltem a la dreta (est), fins trobar restes d'un remot camí de ferradura. El tirany baixa direcció est/nord-est pel marge dret de la torrentera, traspassa una baixa paret per un petit ensorrament i finalment desemboca a un viarany, el qual ve del coll dels Senyors i de la font de sa Coma.

(WP-04) Intersecció en el comellar de ses Someres - 0,454 km - 30 minuts - 403 m d'altitud.
En aquest punt voltem a l'esquerra, seguint el tirany, passem pel costat d'un rotlo de sitja i la seva barraca, traspassem la llera del torrent i just davant nostre ja veiem una enderrocada paret amb uns malmesos esglaons, és el pas de na Costitxa, per on hem de passar.

(WP-05) Pas de na Costitxa - 0,555 km - 35 minuts - 413 m d'altitud.
Superat el pas, el qual no presenta cap tipus d'entrebanc, seguim les fites que ens menen cap a l'est/nord-est al llarg d'una forta pujada per un coster rocós envoltat de pins i càrritxeres, fins arribar a un rotlo de sitja.
Corral de les Cabres
(WP-06) Rotlo de sitja - 0,764 km - 50 minuts - 466 m d'altitud.
Creuem el rotlo i continuem direcció est/sud-est. Passem pel costat d'una petita balma. Seguim, diagonal esquerra per la vorera dels penya-segats que tenim a la dreta, pugem a un collet, a la dreta del qual hi ha una gran roca que forma un mirador natural (WP-07) (53 minuts) (470 m). Des d'aquí hi ha una bonica vista del puig de Galatzó i de la clotada del comellar ses Someres amb unes impressionants parets envoltades de bosc. Seguint les fites, ascendim diagonal esquerra per una ampla canal, fins arribar a una gran fita (WP-08) (1h i 5 m) (475 m). Aquí hem de canviar de direcció i avançar devers trenta metres vers al nord, fins ensopegar amb el crui de na Costitxa. Si el voregem cap a la dreta devers setanta metres, trobarem una davallada còmoda al seu interior i el podrem recórrer i admirar sense cap problema. Val la pena!

(WP-09) Gran Fesa - 1,094 km - 1 hora i 15 minuts - 480 m d'altitud.
Després d'un descans, reprenem la marxa continuant amb la mateixa direcció paral·lels al crui fins que aquest finalitza, punt on voltem casi cent vuitanta graus per anar a cercar un tirany que passa al nord de l'esquerda. És un sender poc marcat, pla i senyalat amb fites, que es dirigeix cap al nord/nord-est. En el moment que volta cap a al dreta el deixem i veurem davant nostre una alta paret mitgera (divisòria de les finques de Son Net i Son Fortesa) (WP-10) (2 h i 10 m) (502 m) que franquegem per un ensorrament.
A l'altra costat, avancem uns pocs metres fora camí, fins trobar restes d'un antic camí carreter bastant esvaït que baixa cap a l'esquerra. Un poc més endavant, deixem a l'esquerra un forn de calç (WP-11) (2h i 15 m) (464 m) i a continuació arribem a una bifurcació on prenem el sender de la dreta (WP-12) (2 h i 25 m). Aviat trobarem a una nova cruïlla de camins al costat del portell i del camí de la Muntanya. Seguim tot dret en lleugera pujada, deixem un coll de caça a l'esquerra, tot seguit un cotxe abandonat i, en pocs minuts, arribem al corral de les Cabres, una curiosa construcció de parets seques que aprofita una balma.

(WP-13) Corral de les Cabres - 2,459 km - 2 hores i 33 minuts - 521 m d'altitud.
Desfem les passes fins la cruïlla del portell de Muntanya i tombem a la dreta. Tot d'una arribem a una nova bifurcació amb un forn de calç (WP-14) (2 h i 41 m) (483 m).
Continuem pel camí de la dreta. En pocs minuts, en un nou encreuament, prenem per l'esquerra i, un poc més endavant, en un nou entreforc, per la dreta (fita), fins arribar a un bonic pou amb una pica allargada emprada com abeurador (WP-15) (2 h i 50 m) (451 m).
Des del pou, avancem per una mena de petit xaragall que desemboca a un tirany pel qual anem a la dreta. Als pocs minuts, sortim al camí principal que discorre pel comellar de ses Someres, on girem també a la dreta.

(WP-16) Camí principal - 3,225 km - 2 hores i 55 minuts - 445 m d'altitud.
El camí, ample i fressat, discorre casi planer pel costat del torrent i, 260 metres més endavant, gira a la dreta en pujada i tot d'una, torça a l'esquerra i es converteix en un viarany fitat. Continua en pujada zigzaguejant fins a una paret de pedra en sec que franquegem per un esbaldrec. Seguim les fites (sud-oest) que ens guien al llarg de la pujada per dins l'alzinar, fins arribar a un camí transversal on torcem a l'esquerra (sud-est) i, tot seguit, sortir a un vial asfaltat, el qual amb pujada ens mena de nou a la cantera abandonada, on posem punt i final a l'excursió d'avui. Són les 12, 35 h.

(WP-01) Cantera - 4,487 km - 3 hores i 20 minuts - 485 m d'altitud.

Inici/ Final: cantera situada en la parcel·lació de Son Net (Puigpunyent)
Temps efectiu sense parades: 2 hores (Total: 3 hores i 20 minuts)
Excursió realitzada els dies: 8 de setembre de 2016, 11 d'octubre de 2016 i 29 de desembre de 2016
Components del grup: Pau, M. Antònia, Joan P., Miquel M., Pere, Martí, Miguel G. (Monrevi), Juan M. (Pouet685) i Josep.
Observacions: ruta solitària, on la principal dificultat és l'orientació, ja que la major part discorre per dins el boscatge on no tenim referències visuals. Hi ha trams importants sense camí on caldrà seguir amb atenció les fites.
Dos itineraris més per aquests encontorns: Volta per na Costitxa i Volta a na Costitxa II.

Track del GPS a Wikiloc.

Una volta molt interessant i com dius, espectacular aquest crui. Que de llocs per fer una segona volta per gaudir-los més tranquil·lament. Molt bona publicació Josep, com sempre. Salut per fer camí.

Diversos companys m'havien demanat fer una excursió per veure aquest impressionant crui i vaig dissenyar aquest curt itinerari. Vaig tenir en compte el vostre recorregut que a mi em va permetre conèixer algun tram nou.
Moltes gràcies pels teus comentaris.
Salut, amic!

myhuonglequyen ha dit...

Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

FadoExpress là một trong những top công ty chuyển phát nhanh quốc tế hàng đầu chuyên vận chuyển, chuyển phát nhanh siêu tốc đi khắp thế giới, nổi bật là dịch vụ gửi hàng đi đài loan và dịch vụ gửi hàng đi canada uy tín, giá rẻ