dimecres, 24 de maig del 2017

Els Castellots

Castellot II (752 m)
Un itinerari curt (2 Km.) i molt gratificant que transcorre per un terreny salvatge i sense camí definit.

El punt d'inici es situa en el Nus de sa Corbata, en la carretera a sa Calobra.

(WP-01) Nus de sa Corbata - 0,000 km - 00 minuts - 666 m d'altitud.
A les 8:30 h comencem a caminar retrocedint per la carretera per la qual hem arribat amb el vehicle i, a uns 80 m, ens desviem a la dreta saltant la barrera de contenció.
Avancem fora camí per un terreny complicat, primer direcció casi nord i, tot d'una cap a la dreta vers al nord/nord-est. L'itinerari discorre gairebé planer entre carritxeres i roques envoltant el primer Castellot (749 m) que ens queda a l'esquerra, fins arribar als peus d'un turó rocós (679 m). Aquí voltem a l'esquerra i progressem direcció nord-oest, fins arribar a un collet rocós, a la dreta del qual, hi ha una paret seca.

Collet - 0,605 Km - 30 minuts - 684 m d'altitud.
Des d'aquí tenim una bona vista al segon Castellot (752 m), el nostre primer objectiu. La nostra intenció és atacar aquesta muntanya pel seu vessant nord.
Des del collet, baixem en direcció al coll que separa els dos Castellots, on hi ha una gran roca, però abans d'arribar-hi, ens adrecem a nord cap la paret seca que tanca el coll.
Castellot I (749 m)
(WP-02) Paret seca - 0,735 km - 38 minuts - 670 m d'altitud.
Franquegem la paret per un petit ensorrament, i avancem en tendència a l'esquerra per pujar dalt un cingle situat davall d'un tallat de color taronja. Continuem voltant el segon Castellot, en lleugera pujada fins a posicionar-nos al nord del cim, on localitzem una dreta canal, després de passar per dins un boix.

(WP-03) Inici canal de pujada - 0,940 km - 1 hora - 716 m d'altitud.
Amb una grimpada superem aquesta canal, i prosseguim amb fort pendent (sud), utilitzant en més d'una ocasió les mans, cap al cim del segon Castellot (752 m), al qual hi arribem a les 9:45 h.

(WP-04) Segon Castellot - 1,013 km - 1 hora i 15 minuts - 752 m d'altitud.
Des d'aquest cim se'ns obren unes espectaculars panoràmiques.
Després del merescut descans, iniciem el descens d'aquesta muntanya pel vessant oposat (sud) seguint l'aèria cresta devers quaranta metres, fins arribar a un petit forat format per una roca (que és increïble com s'aguanta). Aquí hem de girar a l'esquerra casi cent vuitanta graus per baixar, una vintena de metres, per un petit cingle de càrritx i roques en diagonal esquerra, que ens mena a un petit pas amb desgrimpada. A continuació, dirigim les passes cap al sud-est direcció a un gran bloc aïllat que hi ha al bell mig dels dos Castellots, al qual hi arribem després d'una forta i incòmode baixada.
Panoràmica des del primer Castellot
(WP-05) Bloc de roca - 1,156 km - 2 hores - 675 m d'altitud.
Des d'aquest punt, tenim ben a la vista el recorregut que hem de fer per ascendir a l'altre Castellot (749 m), el segon objectiu de la jornada. Ens hem de fixar amb la carena que baixa de la muntanya marca un coll, a l'esquerra del qual hi ha un forat a la roca, i a la dreta una esquerda que ascendeix amb diagonal esquerra, per on hem de pujar. Per això, continuem avançant amb la mateixa direcció que portàvem, és a dir sud-est, amb forta pujada, fins arribar al peu de la mencionada esquerda, la qual ens mena sense complicacions dalt el collet i a la carena de la muntanya.
Ara iniciem la darrera i forta pujada per l'esquerra de la carena, fent servir les mans en més d'una ocasió, fins assolir el cim del primer Castellot (749 m).

(WP-06) Primer Castellot - 1,319 km - 2 hores i 25 minuts - 749 m d'altitud.
Després de gaudir de les vistes i fer la foto de grup, iniciem el descens més o menys pel mateix lloc per on hem pujat, fins arribar al collet. Llavors, tombem cap a la dreta i ens orientem al sud/sud-est. Després d'uns cent trenta metres de recorregut, primer planer i després en fort pendent, enllacem amb el camí que hem fet servir a l'anada, entre el primer Castellot i un gran esperó rocós (681 m).
Ara sols resta retornar al punt d'inici pel mateix camí. Arribem als vehicles a les 11:50 h.

(WP-01) Nus de sa Corbata - 1,905 km - 3 hores i 20 minuts - 666 m d'altitud.
Ha estat una ruta molt esportiva i entretinguda, amb unes panoràmiques espectaculars.

Inici/ Final: Nus de sa Corbata. Carretera de sa Calobra
Temps efectiu sense parades: 1 hora i 18 minuts (Total: 3 hores i 20 minuts)
Excursió realitzada el dia: 22 de març de 2017
Components del grup: Pere, Joan P., Sebastià E., Vicenç, Miquel M., Biel M., Biel Pomar, Joan A. i Josep
Cartografia: mapa de l'Alpina Tramuntana Nord. Escala 1:25.000
Observacions: Itinerari pels avesats a trescar fora camí i amb bon sentit de l'orientació. Discorre per un terreny complicat i dificultós amb forts pendents, on és necessari ajudar-se amb les mans per seguir progressant.
Referències: Lluís Vallcaneras. 20 Excursions curtes per Mallorca (I)

Track del GPS a Wikiloc.

M'ha agradat aquesta volta per l'espectacularitat de les vistes de tot l'entorn i, principalment, el traçat de la carretera. Sembla una gran serp. Hem pujat al "segon" Castellot quan fèrem els Clots, fent el mateix itinerari que voltros, però a l'inrevés. Prenc nota de l'ascensió a l'altre. Molt bones publicació i fotografia. Salut Josep

Ben cert, és un recorregut molt gratificant per les àmplies panoràmiques que es gaudeixen. Des del primer Castellot, encara es té una visió més espectacular del traçat de la carretera.