dimecres, 11 d’abril del 2018

Els puigs des Coll des Jou i des Sementer Gran

Embassament de Cúber
Un llarg itinerari, bastant exigent, que corona els puigs des Coll des Jou i des Sementer Gran, on gaudirem d'extraordinàries panoràmiques al llarg del seu recorregut.

Arrenca la caminada en l'entrada al Pla de Cúber, a prop del punt quilomètric 34 de la carretera Ma-10 de Sóller a Pollença.

(WP-01) Barrera de Cúber - 0,0 km - 0 minuts - 760 m d'altitud.
Franquegem la tanca i prenem el camí asfaltat que voreja l'embassament, des d'on es té una completa vista de sa Rateta.
Seguint el camí passem per damunt la pressa. Un poc més endavant, deixem a la dreta el refugi de l'IBANAT. El camí ascendeix cap a la capçalera de la vall. Passem dos portells de ferro i deixem la casa de Binimorat a l'esquerra. Tot d'una després, seguint les indicacions del GR, agafem a la dreta l'antic camí amb pujada, que traspassa el xaragall d'aigua que ve de la font de s'Aritja, fins arribar al coll de Lofra.
Coll de Lofra
(WP-02) Coll de Lofra - 4,2 km - 1 hora i 3 minuts - 879 m d'altitud.
Vora la creu de ferro que corona el coll, gaudim d'una espectacular vista sobre el Pla de Cúber, Puig Major, Puig de Ses Vinyes, els Tres Mil, ...
Seguim uns metres i prenem una pista que surt a la nostra esquerra. El camí ascendeix suaument flanquejant el Puig de Lofra cap al Coll d'en Poma, el qual hi arribem en relaxada caminada.

(WP-03) Coll d'en Poma - 5,2 km - 1 hora i 23 minuts - 885 m d'altitud.
Aquest coll separa les finques de Lofra i Coma-sema.
Aquí, deixem la pista per la dreta. Davant nostre un antic telescopi turístic, d'aquells que funcionen en monedes. Tornem a voltar cap a la dreta i travessem una paret seca per un petit ensorrament.
Travessem un petit tàlveg i pugem dalt la cresta passant la subcota 913 metres. Ara es tracte de seguir la cresta sense perdre la filera de fites i marques blaves sobre les roques, en direcció sud-oest, cap al puig des Coll des Jou, que es divisa a la llunyania.
Avancem per un terreny rocós fent diverses pujades i baixades. Després de passar les subcotes 904 i 889 metres, baixem fins a una gran esplanada, la travessem i iniciem una forta muntada per un estret tàlveg molt rocós, que ens mena a la part alta, tancada amb una paret seca transversal, que hem de franquejar. Continuem per damunt la cresta cimera i, amb un darrer esforç, coronem el puig des Coll des Jou.
Puig des Coll des Jou
(WP-04) Puig des Coll des Jou - 7,6 km - 3 hores i 20 minuts - 1052 m d'altitud.
Des del cim continuem crestejant cap al sud-oest i, uns 150 metres més endavant, (fita damunt la roca), deixem la cresta per la dreta i baixem per una estreta canal, fins a un ampli replà. Arribem una primera cornisa, anem a l'esquerra i baixem amb ziga-zaga a una segona, que també recorrem cap a l'esquerra. Llavors, descendim paral·lels a una baixa paret, fins assolir l'ample Coll des Jou.

(WP-05) Coll des Jou - 8 km - 3 hores i 42 minuts - 980 m d'altitud.
Des del coll continuem sense camí cap al nord, per recórrer longitudinalment una àmplia lloma, sense guanyar massa alçada. Caminem per un terreny rocós entre mates de càrritx. Després d'una llarga tirada, assolim la subcota 992 metres. Dirigim les passes casi nord per damunt la serralada, fins arribar a una paret seca, darrera la qual, arribem a un replà, voltem a la dreta (est) i assolim el puig des Sementer Gran.
Puig des Sementer Gran
(WP-06) Puig des Sementer Gran - 8,8 km - 4 hores i 18 minuts - 1013 m d'altitud.
D'aquest cim, baixem direcció al petit refugi del Cornador. Els primers dos-cents metres cap al nord, per voltar al nord/nord-est, guiats per les fites de pedra, fins arribar al camí de pujada al Cornador.

(WP-07) Camí dels Cornadors - 9,3 km - 4 hores i 38 minuts - 910 m d'altitud.
Cap a l'esquerra arribaríem al refugi de Xim Quesada i al Cornador Gran, nosaltres voltem a la dreta i descendim per aquest camí força trepitjat, que sense cap dificultat de seguiment, ens aboca al tram superior del camí del Barranc, després de travessar el torrent per un pontet de fusta.

(WP-08) Camí del Barranc - 10,7 km - 5 hores i 3 minuts - 670 m d'altitud.
Seguint les indicacions, virem cap a la dreta pel camí del GR. El sender munta fort aprofitant trams del camí antic. La pujada es fa feixuga i comencem a notar els quilòmetres a les cames.
A la fi, a les 14 h, assolim el coll de Lofra (12 km - 5h i 40' - 879 m).
Des d'aquí, ens separen uns quatre quilòmetres pel mateix camí, per arribar al punt de partida. Sender tranquil que coneixem bé d'altres itineraris.

(WP-01) Portell de Cúber - 16,2 km - 6 hores i 41 minuts - 761 m d'altitud.
A les 15:09 h arribem a l'aparcament.
Finalment a resultat un itinerari molt gratificant però més llarg del previst.

Inici/ Final: Barrera de Cúber
Temps efectiu sense parades: 4 hores i 45 minuts (Total: 6 hores i 41 minuts)
Excursió realitzada el dia: 17 de febrer de 2018
Components del grup: Pere, Fernando i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari llarg amb trams importants sense camí (des del WP-03 Coll d'en Poma al WP-07 Camí dels Cornadors). Pot presentar dificultats d'orientació en alguns trams de la ruta. Fort desnivell acumulat.
Referències: El puig del Sementer Gran. Por los baldíos de la Serra. Tomàs Vibot

L’octubre del 2010 fèrem aquest mateix recorregut a l’inreves, ha plogut des de llavors. I com bé dius és una volta llarga i no gens fàcil. Fins i tot record que ens vàrem bainyar. És una volta de les que fan afició, per les panoràmiques que es poden gaudir al llarg de tot el seu recorregut. Molt bona publicació Josep. Una aferrada... i salut.

L'itinerari és llarg i jo el vaig trobar un poc feixuc, però es veu recompensat per les extraordinàries panoràmiques que es poden gaudir. Com bé dius, és un recorregut dels que fan afició.
Moltes gràcies pel teu amable comentari.