dilluns, 21 de maig del 2018

Camins de Planícia

La finca pública de Planícia, un ampli territori de 442 ha, es troba solcada per una gran xarxa de camins i viaranys on podem dissenyar diversos recorreguts. El seu bosc és un dels alzinars on es troba una major concentració de rotlos de sitja i barraques de carboner. Es parla de més de cent cinquanta carboneres, diversos forns de pa, aljubs i basses d'aigua. També hi trobem fins a set forns de calç.

Inici: Entrada de la finca de Planícia, situada en el punt quilomètric 90,2 de la carretera Ma-10 de Banyalbufar – Estellencs, un cop passada la font de sa Menta.

(WP-01) Entrada de la finca de Planícia - 0,0 km - 0 minuts - 198 m d'altitud.
El dia es presenta tapat i bastant fred. Iniciem la trescada a les 9:50 h pujant unes escales de fusta que ens deixen passada la barrera d'entrada a la finca, al camí nou de les cases. La pista asfaltada puja en fort pendent entre pins, mates i xiprells, i ens mena a franquejar un portell que dóna entrada a l'olivar, just després de creuar el camí vell d'Estellencs (Sender GR-221).
Seguim avançant enmig d'oliveres centenàries, i aviat deixem a l'esquerra el caminet que ens duria a la font de s'Obi. Després d'un tram recte, trobem el Porxo, una construcció de paret seca obert per un extrem que servia d’aixopluc i per guardar els carros. Just passat el porxo, entrem per un portell al camp Gran, el sembrat més extens de la finca i que a més dóna nom a la possessió (Planícia del llatí Planitia). Continuem pel camí trobem a mà dreta la cruïlla amb l’itinerari del bosc Gran i l’aljub dels Cristians, cap on ens dirigim.

(WP-02) Desviament a l'aljub dels Cristians - 2,4 km - 50 minuts - 423 m d'altitud.
Avancem primer entre oliveres i arboceres, per entrar tot seguit dins el fantàstic alzinar del Bosc Gran. No tardem gaire en arribar a una àrea recreativa davall de frondoses alzines i un trencall de camins, on decidim fer una parada per berenar.
Després del descans [20'] reprenem la caminada seguint tot dret. L'itinerari s'endinsa de ple en un ombrívol i fresc alzinar amb restes dels carboners. Uns metres més endavant, trobem un forn de calç a la dreta del camí. Ara el sender puja en fort rost zigzaguejant, fins assolir un collet, on a l'esquerra del qual apareix l'aljub dels Cristians.
Aljub dels Cristians
(WP-03) Aljub dels Cristians - 3,2 km - 1 hora i 30 minuts - 478 m d'altitud.
És un dipòsit de pedra, de planta rectangular i volta de canó una mica rebaixada. Recull tant l'aigua d'escorrentia com la que es vessa de la font des Bosc situada metres més amunt (Tomàs Vibot. Planícia).
El tiranyó continua ascendint amb fermesa fins a desembocar en un camí de carro.

(WP-04) Camí carreter - 3,5 km - 1 hora i 40 minuts - 532 m d'altitud.
Voltem cap a la dreta i a pocs metres localitzem un gran forn de calç i colls de caça i just davant nostre una paret seca que limita la finca i al mateix temps divisòria dels termes de Banyalbufar i Estellencs, per on hem de passar.

(WP-05) Paret - 3,7 km - 1 hora i 45 minuts - 540 m d'altitud.
A l'altre cantó, continuem per un tirany poc marcat direcció sud-oest en lleugera baixada. El sender no és gens clar. Nosaltres passem per damunt les ruïnes de les cases des salt des Fonollar i franquegem una reixeta de filferro tombada anant amb molt de cura. A l'altre costat del reixat, seguim cap a l'esquerra pel mig del bosc fins arribar al mirador del Salt des Putxet, situat arran dels penya-segats.

(WP-06) Mirador - 4,3 km - 2 hores i 10 minuts - 461 m d'altitud.
Després d'un breu parada per gaudir de les vistes, retrocedim uns metres i prenem un camí que es dirigeix cap al sud. Tot d'una travessem un portell amb una barrereta de troncs espenyada i seguim caminant per dins el bosc un poc separats dels penya-segats que ens queden a la nostra dreta. Transcorreguts uns set minuts del portell, hem d'estar atents ja que hem d'abandonar el camí per l'esquerra.
Mirador del Salt des Putxet,
(WP-07) Desviament - 4,9 km - 2 hores i 30 minuts - 511 m d'altitud.
Prenem una altre camí de carro que puja per dins el bosc paral·lel a una paret seca amb reixeta. Passem per diversos rotlos de sitja amb les respectives barraques, fins a desembocar a un camí transversal provinent per la dreta del coll d'Estellencs. Just davant nostre es troba una barraca de carboner.

(WP-08) Camí transversal - 5,7 km - 2 hores i 50 minuts - 591 m d'altitud.
Girem a l'esquerra i seguim més aviat planers per dins un bosc espès i humit. En aquest moment la boira fa acte de presència accentuant encara més la sensació de fredor. Aviat passem pel costat d'un bonic rotlo de sitja i un coll de cisterna. A partir d'aquí, el tirany empren una forta pujada en sentit nord fins entrar un altre cop a la finca pública de Planícia, travessant la paret de terme.

(WP-09) Paret de terme - 6,6 km - 3 hores i 20 minuts - 654 m d'altitud.
A l'altre cantó, el camí, ben fressat, continua ascendent fins arribar a la cota 666 m, punt més elevat del nostre itinerari. Ara inicia el descens fent llargues llaçades. No tardem gaire en passar pel costat d'un bonic aljub.

(WP-10) Aljub - 7 km - 3 hores i 35 minuts - 610 m d'altitud.
És un dipòsit de planta rectangular. A la part davantera s'obre un coll quadrat per on s'hi pouava l'aigua. A pocs metres del dipòsit, trobem un forn de coure pa, amb les pedres cobertes de molsa.
El camí continua d'amplada de carro, travessa una zona de grans blocs de roca i després d'una gran corba a l'esquerra, va a parar al camí de l'itinerari de l'aljub dels Cristians.

(WP-11) Camí de carro - 7,9 km - 3 hores i 50 minuts - 530 m d'altitud.
Aquí voltem cap a la dreta en suau descens. El camí, també carreter que seguim, el deixem quan tomba a l'esquerra.
Els pins Vers
(WP-12) Desviament - 8,6 km - 4 hores i 5 minuts - 498 m d'altitud.
Continuem per un altre secundari per la dreta, el qual ens mena més directe a les cases de Planícia, entrant per la part del darrera i després de deixar a la dreta el camí del pas de la Mola (WP-13) (469 m d'altitud).

(WP-14) Cases de Planícia - 9,4 km - 4 hores i 25 minuts - 406 m d'altitud.
El dia segueix fred i ventós. Després d'un descans per dinar [35'] baixem per la pista asfaltada. Aviat topem els pins Vers (Pinus pinea), sols en resten dos en peu dels quatre que hi havia. Catalogats com a arbres singulars el maig de 2004. Després de passar la volta de na Frare, tanquem el circuit en el (WP-02) per desfer el camí de vinguda.

(WP-01) Entrada de la finca de Planícia - 12,5 km - 5 hores i 55 minuts - 198 m d'altitud.
A les 15:45 h arribem a l'aparcament on tenim els vehicles.

Inici/ Final:  Entrada de la finca de Planícia, situada en el punt quilomètric 90,2 de la carretera Ma-10 de Banyalbufar – Estellencs
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 52 minuts (Total: 5 hores i 55 minuts)
Excursió realitzada el dia: 8 d'abril de 2018
Components del grup: amb l'AVV de Pòrtol
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: L'itinerari discorre per camins carreters i tiranys de muntanya. Cal anar alerta en el tram comprés entre el (WP-5 Paret) i el (WP-06 Mirador), el tirany es poc definit.
Referències: Llorenç Soler. Laberints de camins de Planícia.

Una publicació que m'ha duit molts records... i que vull repetir, al manco tornar a Planícia. Sembla una volta fàcil, però cal experiència i coneixement dl territori. Aquests boscos i la multitud de camins et podem despistar facilment. He vist que ha caigut un altre dels pins, ha servit de poc que estiguin protegits. Agrait per la menció que em fas. Una aferrada amic... i salut.

M'alegra que t'hagi portat bons records, des que la vares publicar que em va cridar l'atenció i la tenia pendent. Però tens tota la raó, sembla més fàcil del què realment és, cal bona orientació amb tants de camins que hi ha.
Agraït pel teu comentari.

Anònim ha dit...

Hola, primer dep tot gràcies pels vostres blogs que ens ajuden a descobrir nous indrets de sa nostra illa, sembla mentida que, amb lo petita que és, sempre descobreixes nous camins.
Avui hem anat a fer aquesta caminada i malhoradament han tancat l'accés al mirador. Es una pena que no ens deixin gaudir i cada vegada ens trobem més camins tancats. No s'enten, en aquest cas era qüestió de posar sa barrera només 1 metre mes endins..

Hola,
Malauradament ens tanquen de per tot. Conseqüències de la massificació a la Serra.
Moltes gràcies por seguir les nostres excursions.